Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
montering av bindningarna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 28711" data-attributes="member: 13245"><p>För telis finns en hel hoper mer eller mindre skumma tumregler om hur bindningerna skall monteras och troligen har du snappat upp lite av något sådant hokus-pokus att dömma av dit snack om viktcentrum.</p><p></p><p>På en alpinskida finns i regel en markering där pjäxan skall sitta. Det finns två typer av markeringar, "middle of boot" (vanligast) och "boot tip" (användes av Völkl förr, men inte längre vad jag vet).</p><p></p><p>Min åsikt frågan är att man normalt bör sätta telisbindningen så att pjäxan hamnar på samma ställe där alpinpjäxan skulle suttit. Om skidan har "middle of boot"-markering brukar jag mäta ut mitten på telispjäxan och då räkna bort lite av "läppen" för att foten verkligen skall hamna rätt. Sadan är det bara att sätta in telispjäxan i bindningen och positionera hela paketet rätt. Gör sedan korresponderande markeringar på skida och bindning, plocka ur pjäxan sätt tillbaka bindningen och mät ut var det skall borras. Plocka fram en för ändamålet avsedd borr, borra rakt och exakt (inte helt enkelt, det är lätt att det glider), droppa in lite trälim och skruva fast skiten. Rippa.</p><p></p><p>En del gillar att stå lite längre bak eller fram än rekomenderat, men det har fortfarande inget med viktcentrum att göra.</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 28711, member: 13245"] För telis finns en hel hoper mer eller mindre skumma tumregler om hur bindningerna skall monteras och troligen har du snappat upp lite av något sådant hokus-pokus att dömma av dit snack om viktcentrum. På en alpinskida finns i regel en markering där pjäxan skall sitta. Det finns två typer av markeringar, "middle of boot" (vanligast) och "boot tip" (användes av Völkl förr, men inte längre vad jag vet). Min åsikt frågan är att man normalt bör sätta telisbindningen så att pjäxan hamnar på samma ställe där alpinpjäxan skulle suttit. Om skidan har "middle of boot"-markering brukar jag mäta ut mitten på telispjäxan och då räkna bort lite av "läppen" för att foten verkligen skall hamna rätt. Sadan är det bara att sätta in telispjäxan i bindningen och positionera hela paketet rätt. Gör sedan korresponderande markeringar på skida och bindning, plocka ur pjäxan sätt tillbaka bindningen och mät ut var det skall borras. Plocka fram en för ändamålet avsedd borr, borra rakt och exakt (inte helt enkelt, det är lätt att det glider), droppa in lite trälim och skruva fast skiten. Rippa. En del gillar att stå lite längre bak eller fram än rekomenderat, men det har fortfarande inget med viktcentrum att göra. HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
montering av bindningarna
Tillbaka
Topp