Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
montering av bindningarna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 28714" data-attributes="member: 13245"><p>En lite mer exakt förklaring till varför det inte är bra att basera bindningsmontering på någonting som har med skidans korda (längden på den räta linjen från skidans spets till bakdel) är att det givetvis går att göra två skidor som funkar helt identiskt på snön med lite olika långa och höga spetsar. SOm ni alla vet har ju också spetsarna blivit klart lägre och kortare på senare år. Spetsarna på breda skidor tenderar andra sidan (av estetiska skäl) att vara snäppet längre en moderna smalskidsspetsar. </p><p></p><p>Skall man använda någon mätmetod för att montera sina bindningar så skall den åtminstånde vara beserad på skidans åklängd, dvs den del av skidan som verkligen har kontakt med snön. En känd metod går ut på att placera en viss punkt på åkarens fot (punkten mitt under "knölen" bakom stortån) mitt över åkytans mittpunkt. Mittpunkten på åkytan mäts genom att man på ett plant underlag pressar ned skidan platt och sedan mäter var den touchar underlaget fram och bak.</p><p></p><p>Tyvärr är inte ens denna metod helt säker. Vissa tillverkare har på senare år ändra skärning och böjkurva på skidorna och flyttat fram bindningsmarkeringen rejält. Sådana här detaljer i designen går inte så lätt att få fram med någon typ av mätning.</p><p></p><p>Något man dock bör beakta när det gäller tillverkarens markering, speciellt om det är "pjäxmitt" är att den är baserad på en fot av "medelstorlek". Har man extremt stora eller extremt små fötter är vissa justeringar att föredra. På en del (hariktiga, handbyggda) tävlingsskidor jag kört finns ingen markering alls på skidan utan man går efter tabeller från tillverkaren där olika skostorlekar ger olika position på skidan mm.</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 28714, member: 13245"] En lite mer exakt förklaring till varför det inte är bra att basera bindningsmontering på någonting som har med skidans korda (längden på den räta linjen från skidans spets till bakdel) är att det givetvis går att göra två skidor som funkar helt identiskt på snön med lite olika långa och höga spetsar. SOm ni alla vet har ju också spetsarna blivit klart lägre och kortare på senare år. Spetsarna på breda skidor tenderar andra sidan (av estetiska skäl) att vara snäppet längre en moderna smalskidsspetsar. Skall man använda någon mätmetod för att montera sina bindningar så skall den åtminstånde vara beserad på skidans åklängd, dvs den del av skidan som verkligen har kontakt med snön. En känd metod går ut på att placera en viss punkt på åkarens fot (punkten mitt under "knölen" bakom stortån) mitt över åkytans mittpunkt. Mittpunkten på åkytan mäts genom att man på ett plant underlag pressar ned skidan platt och sedan mäter var den touchar underlaget fram och bak. Tyvärr är inte ens denna metod helt säker. Vissa tillverkare har på senare år ändra skärning och böjkurva på skidorna och flyttat fram bindningsmarkeringen rejält. Sådana här detaljer i designen går inte så lätt att få fram med någon typ av mätning. Något man dock bör beakta när det gäller tillverkarens markering, speciellt om det är "pjäxmitt" är att den är baserad på en fot av "medelstorlek". Har man extremt stora eller extremt små fötter är vissa justeringar att föredra. På en del (hariktiga, handbyggda) tävlingsskidor jag kört finns ingen markering alls på skidan utan man går efter tabeller från tillverkaren där olika skostorlekar ger olika position på skidan mm. HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
montering av bindningarna
Tillbaka
Topp