Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Monteringspunkt generellt, Nordica Patron speciellt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corin" data-source="post: 1050947" data-attributes="member: 54815"><p>Som</p><p> [USER=77701]@heddious[/USER] skriver har jag åkt en del på Patron. De har varit mina huvudsakliga skidor sedan januari 2011, så det är alltså 3 och en halv säsong. 300+ skiddagar. </p><p></p><p>Jag hade demobindning på mitt första par, så jag hade möjligheten att prova runt en del. Jag gillar skidorna av ungefär samma anledningar som du beskriver, och jag är också 70kg/180cm. Det är därför riktigt konstigt att du kör dom så långt bak. Jag har prövat några åk på rekommendationslinjen, men det tyckte jag var på tok för långt bak. Efter mycket testande hamnade min ultimata monteringspunkt på 1,5 cm bakom mitten. Rätt så lång fram alltså. </p><p></p><p>Fördelarna med en något framflyttad monteringspunkt är att ingång i sväng blir enklare och snabbare, du kan kontrollera både nosen och tailen mer precist, de blir <strong>väldigt</strong> mycket mer lättsvängda i skogen, och du får en skönare surfkänsla. Sedan blir det såklart lättare att åka switch, och lättare att snurra i luften, men det verkade du inte vara så intresserad av. </p><p></p><p>Eventuella lösningar på ditt problem:</p><p>Om du hade en hyr/demobindning på när du hyrde skidorna, så är det inte alls säkert att bootcenter var där bindningen var monterad. Den kanske var något framflyttad utan att du visste det? Fråga, eller prova att montera fram direkt.</p><p></p><p>Slipa kanterna. Ordentligt. Det är bra skidor, men ett par skidor kan vara hur bra som helst, har de slöa kanter greppar de ändå inte. Var dock noga med att inte slipa för långt fram eller för långt bak, då det kan kompromissa på den där sköna styrbarheten i offpist.</p><p></p><p>Mitt råd är alltså framåt. Så mycket du vågar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corin, post: 1050947, member: 54815"] Som [USER=77701]@heddious[/USER] skriver har jag åkt en del på Patron. De har varit mina huvudsakliga skidor sedan januari 2011, så det är alltså 3 och en halv säsong. 300+ skiddagar. Jag hade demobindning på mitt första par, så jag hade möjligheten att prova runt en del. Jag gillar skidorna av ungefär samma anledningar som du beskriver, och jag är också 70kg/180cm. Det är därför riktigt konstigt att du kör dom så långt bak. Jag har prövat några åk på rekommendationslinjen, men det tyckte jag var på tok för långt bak. Efter mycket testande hamnade min ultimata monteringspunkt på 1,5 cm bakom mitten. Rätt så lång fram alltså. Fördelarna med en något framflyttad monteringspunkt är att ingång i sväng blir enklare och snabbare, du kan kontrollera både nosen och tailen mer precist, de blir [b]väldigt[/b] mycket mer lättsvängda i skogen, och du får en skönare surfkänsla. Sedan blir det såklart lättare att åka switch, och lättare att snurra i luften, men det verkade du inte vara så intresserad av. Eventuella lösningar på ditt problem: Om du hade en hyr/demobindning på när du hyrde skidorna, så är det inte alls säkert att bootcenter var där bindningen var monterad. Den kanske var något framflyttad utan att du visste det? Fråga, eller prova att montera fram direkt. Slipa kanterna. Ordentligt. Det är bra skidor, men ett par skidor kan vara hur bra som helst, har de slöa kanter greppar de ändå inte. Var dock noga med att inte slipa för långt fram eller för långt bak, då det kan kompromissa på den där sköna styrbarheten i offpist. Mitt råd är alltså framåt. Så mycket du vågar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Monteringspunkt generellt, Nordica Patron speciellt
Tillbaka
Topp