Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Monteringspunkt generellt, Nordica Patron speciellt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Daniel-LAB" data-source="post: 1050994" data-attributes="member: 66686"><p>Intressant som</p><p> [USER=54815]@Corin[/USER] skriver... Nu åker jag inte på Patron och har inte ens testat, men 1,5 cm setback är lååångt fram. Om ni frågar mig...</p><p></p><p>Efter att ha åkt center, -2,5, -3,5, -4, -5 och -7 cm på diverse Armadaskidor är erfarenheten (lite generaliserad) att ju längre bak, desto bättre tryck i pisten vid carving.</p><p></p><p>Jämför man sedan med mina olika Atomic race-lagg så hamnar man betydligt längre bak och får ett helt annat tryck på kanterna eftersom man "hänger" mer framåt i pjäxorna och får någon typ av hävstångseffekt. </p><p></p><p>0,5 cm märker du knappast. 2 cm märker du, både gällande carving och sw samt i puder. </p><p></p><p>Vassa kanter är A och O. Filar du dem varannan dag? Nyfilade 87-88 graders kanterna på racelaggen är något HELT annat än 3 dagar gamla 90 graders kanter på en annan skida. Det skall vara så du skär dig på fingrarna, nästan när du bara tittar på dem och ditt samurajsvärd på väggen känns lika vasst som en sked... ;-) </p><p></p><p>För carving och offpist kan jag inte rekommendera att flytta fram bindningarna mer än nödvändigt, men med brasklappen att jag inte kört Patron. Men se det som ett generellt råd. -1,5 cm skulle jag aldrig ens drömma om för offpist...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Daniel-LAB, post: 1050994, member: 66686"] Intressant som [USER=54815]@Corin[/USER] skriver... Nu åker jag inte på Patron och har inte ens testat, men 1,5 cm setback är lååångt fram. Om ni frågar mig... Efter att ha åkt center, -2,5, -3,5, -4, -5 och -7 cm på diverse Armadaskidor är erfarenheten (lite generaliserad) att ju längre bak, desto bättre tryck i pisten vid carving. Jämför man sedan med mina olika Atomic race-lagg så hamnar man betydligt längre bak och får ett helt annat tryck på kanterna eftersom man "hänger" mer framåt i pjäxorna och får någon typ av hävstångseffekt. 0,5 cm märker du knappast. 2 cm märker du, både gällande carving och sw samt i puder. Vassa kanter är A och O. Filar du dem varannan dag? Nyfilade 87-88 graders kanterna på racelaggen är något HELT annat än 3 dagar gamla 90 graders kanter på en annan skida. Det skall vara så du skär dig på fingrarna, nästan när du bara tittar på dem och ditt samurajsvärd på väggen känns lika vasst som en sked... ;-) För carving och offpist kan jag inte rekommendera att flytta fram bindningarna mer än nödvändigt, men med brasklappen att jag inte kört Patron. Men se det som ett generellt råd. -1,5 cm skulle jag aldrig ens drömma om för offpist... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Monteringspunkt generellt, Nordica Patron speciellt
Tillbaka
Topp