Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Monteringspunkt Mantra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 138318" data-attributes="member: 13245"><p>Jag lyfter denna tråd. Visserligen anser jag mig själv vara något av en expert på monteringsfrågor och dylikt, men inför monterandet av mina Mantra 184 har jag bryderier. Jag funderar på att bakmontera 2cm, men är inte säker än.</p><p></p><p>Bakgrundsdata är följande: </p><p></p><p>1. Jag är oerhört förtjust i mina gamla Explosiv 190 (trollkarlsmodelllen). Både i outpisten och i pist förutsatt att det finns lite plats att bränna på.</p><p></p><p>2. Mantran har köpt in mest för skojs skull. Egentligen har jag tillgång till diverse olika pistkomplement till Explosiven, men Mantran, speciellt i denna kortare längd utövade en intressant dragningskraft på mig såsom en aningens svängigare och därmed ännu roligare pistmaskin än Explosiven. Förhoppningen är ändå att den skall funka att plocka med som endaskida till ställen där det kan tänkas bli schysst outpist. Hoppsnurrar och jibbing är inget för mig, bara effektiv storsvängsåkning på alla underlag, från isig sprutsnö i Sälen till whatever fluff-fluff som må komma i min väg. Väger 68 kilo för övrigt.</p><p></p><p>3. Lägger man Explosiv 190 och Mantra 184 bredvid varandra så att åkytornas mittpunkt överenstämmer är bootcentermarkeringen på Explosiven sex (6 ! ) centimeter bakom dito på Mantran. Mantran ser sjukt framonterad ut. Visserligen är Explosiven rätt bakmonterad (men det fanns ändå de som bakmonterade den än mer när det begav sig). Explosiven har en lite längre och flackare topp som i praktiken lär ge skidans framdel ett unds extra bärkraft i pudret jämfört med Mantrans topp. Om något ger detta alltså Explosiven en ännu mer bakmonterad karaktär.</p><p></p><p>5. Märker man av Explosivens bakmontering negativt? Inte i opisten, men i pist är det förståss en skida som itne direkt drar åkaren in i sväng. Möjligen skulle explosiven bli något livligare i pisten med lite frammontering, men det är intet jag skulle göra på eventuell bekostnad av fluff-egenskaperna.</p><p></p><p>6. För er som gillar siffror kan jag nämna att glidytan på 190 Expl är ca 165cm och på Mantra 184 162cm. Bootcenter på Explosiven är ca 11cm bakom mitten, på Mantran ca 5 cm bakom.</p><p></p><p>7. För ännu mer teknikinriktade kan jag nämna att jag själv egentligen inte använder bootcenter utan releterar mina monteringar till en punkt på pjäxan som sitter under den led på foten där stortån fäster (engelska "ball). Kär man med samma pjäxor (samma åkare) spelar detta ingen roll, men om olika åkare (alt olika pjäxor) skall stå på skidan blir det viss skillnad. En gammal teori som florerar här och där går ut på att nämnda punkt på foten skall sitta över glidytans mitt för "perfekt balans". Det har att göra med att nämna punkt på foten liksom är där man fokuserar sin kraft - en slags balanspunkt. Med mina nuvarande pjäxor hamnar denna punkt 2cm för långt fram på Mantran och mina funderingar om att bakmontera 2cm skulle liksom få ett slags teoretiskt stöd här.</p><p></p><p></p><p>Så, vad säger ni om detta. Både teoretiska överväganden, praktiska erfarenheter och övriga skriftspråksekvilibristiska utsvävningar välkomnas.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 138318, member: 13245"] Jag lyfter denna tråd. Visserligen anser jag mig själv vara något av en expert på monteringsfrågor och dylikt, men inför monterandet av mina Mantra 184 har jag bryderier. Jag funderar på att bakmontera 2cm, men är inte säker än. Bakgrundsdata är följande: 1. Jag är oerhört förtjust i mina gamla Explosiv 190 (trollkarlsmodelllen). Både i outpisten och i pist förutsatt att det finns lite plats att bränna på. 2. Mantran har köpt in mest för skojs skull. Egentligen har jag tillgång till diverse olika pistkomplement till Explosiven, men Mantran, speciellt i denna kortare längd utövade en intressant dragningskraft på mig såsom en aningens svängigare och därmed ännu roligare pistmaskin än Explosiven. Förhoppningen är ändå att den skall funka att plocka med som endaskida till ställen där det kan tänkas bli schysst outpist. Hoppsnurrar och jibbing är inget för mig, bara effektiv storsvängsåkning på alla underlag, från isig sprutsnö i Sälen till whatever fluff-fluff som må komma i min väg. Väger 68 kilo för övrigt. 3. Lägger man Explosiv 190 och Mantra 184 bredvid varandra så att åkytornas mittpunkt överenstämmer är bootcentermarkeringen på Explosiven sex (6 ! ) centimeter bakom dito på Mantran. Mantran ser sjukt framonterad ut. Visserligen är Explosiven rätt bakmonterad (men det fanns ändå de som bakmonterade den än mer när det begav sig). Explosiven har en lite längre och flackare topp som i praktiken lär ge skidans framdel ett unds extra bärkraft i pudret jämfört med Mantrans topp. Om något ger detta alltså Explosiven en ännu mer bakmonterad karaktär. 5. Märker man av Explosivens bakmontering negativt? Inte i opisten, men i pist är det förståss en skida som itne direkt drar åkaren in i sväng. Möjligen skulle explosiven bli något livligare i pisten med lite frammontering, men det är intet jag skulle göra på eventuell bekostnad av fluff-egenskaperna. 6. För er som gillar siffror kan jag nämna att glidytan på 190 Expl är ca 165cm och på Mantra 184 162cm. Bootcenter på Explosiven är ca 11cm bakom mitten, på Mantran ca 5 cm bakom. 7. För ännu mer teknikinriktade kan jag nämna att jag själv egentligen inte använder bootcenter utan releterar mina monteringar till en punkt på pjäxan som sitter under den led på foten där stortån fäster (engelska "ball). Kär man med samma pjäxor (samma åkare) spelar detta ingen roll, men om olika åkare (alt olika pjäxor) skall stå på skidan blir det viss skillnad. En gammal teori som florerar här och där går ut på att nämnda punkt på foten skall sitta över glidytans mitt för "perfekt balans". Det har att göra med att nämna punkt på foten liksom är där man fokuserar sin kraft - en slags balanspunkt. Med mina nuvarande pjäxor hamnar denna punkt 2cm för långt fram på Mantran och mina funderingar om att bakmontera 2cm skulle liksom få ett slags teoretiskt stöd här. Så, vad säger ni om detta. Både teoretiska överväganden, praktiska erfarenheter och övriga skriftspråksekvilibristiska utsvävningar välkomnas. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Monteringspunkt Mantra!
Tillbaka
Topp