Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Monteringspunkt Mantra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 138321" data-attributes="member: 13245"><p>Tack för synpunkterna. </p><p></p><p>Kommentarer:</p><p></p><p>Glisseur: </p><p>Ditt resonemang med midjans placering har jag varit inne på själv, men efter diveres mätningar av detta på allt från offpistlagg till handgjorda storslalomlagg av WC-kvalitet kan jag säga att det verkar finnas väldigt liten korrespondans mellan midjans placering och rek pjäxplacering (i alla fall när det gäller Völkl). På de tiotalet skidor jag mätt upp är ligger bootcenter mellan 90 och 17mm bakom midjan. Det enda intressanta jag fick ut av dessa studier var att mer racebetonade skidor (typ smala storslalomlagg) verkade ha midjan närmare bootcenter.</p><p></p><p>Däremot håller jag med om att en skidtillverkare med koll givetvis designar skidan för att funka med en viss tyngdpunktplacering. Därför har jag också (tidigare) gärna hållt mig till rekomenderad montering. </p><p></p><p>MnO:</p><p>Dina erfarenheter från olika monteringar av Explosiv är guld värda och resten av resonemanget också väldigt bra (mina egna Explosiv är för övrigt trollkarlsmodellen med en liten twintip). Det där med att hyra orkar jag dock inte med - alldeles för praktiskt för mig. Istället kommer jag först bestämma mig för en monteringspunkt och sedan uppfinna en lämplig teori som visar att just den punkten är optimal (ala hur design av ocean race båtar går till). Mitt eget plattsystem är tyvärr inte designat för placeringsexperiment heller, men med en mindre modifiering av plattan skulle det gå att montera fram ca 1-1.5cm (utan att borra mer i skidan)</p><p></p><p>Eftersom jag dessutom faktiskt köpt skidan mer som en lekskida (därav längden) så tror jag det räcker att flytta bak 1.5cm. Det känns rätt lagom när man står på skidan också. Om skidan faller mig i smaken (dvs kan konkurrera med Explosiven i råhetskänsla) kanske jag skaffar en 191:a senare och då blir det väl liknande bryderier igen. Annars känns ju en quiver med en 184 Mantra och en Sanouk egentligen som det rätta (med förbehållet att 184:an helt enkelt känns för klen så 191:an blir det enda rimliga valet även för lekåkning i pist).</p><p></p><p>Återigen, tack för synkpunkterna.</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 138321, member: 13245"] Tack för synpunkterna. Kommentarer: Glisseur: Ditt resonemang med midjans placering har jag varit inne på själv, men efter diveres mätningar av detta på allt från offpistlagg till handgjorda storslalomlagg av WC-kvalitet kan jag säga att det verkar finnas väldigt liten korrespondans mellan midjans placering och rek pjäxplacering (i alla fall när det gäller Völkl). På de tiotalet skidor jag mätt upp är ligger bootcenter mellan 90 och 17mm bakom midjan. Det enda intressanta jag fick ut av dessa studier var att mer racebetonade skidor (typ smala storslalomlagg) verkade ha midjan närmare bootcenter. Däremot håller jag med om att en skidtillverkare med koll givetvis designar skidan för att funka med en viss tyngdpunktplacering. Därför har jag också (tidigare) gärna hållt mig till rekomenderad montering. MnO: Dina erfarenheter från olika monteringar av Explosiv är guld värda och resten av resonemanget också väldigt bra (mina egna Explosiv är för övrigt trollkarlsmodellen med en liten twintip). Det där med att hyra orkar jag dock inte med - alldeles för praktiskt för mig. Istället kommer jag först bestämma mig för en monteringspunkt och sedan uppfinna en lämplig teori som visar att just den punkten är optimal (ala hur design av ocean race båtar går till). Mitt eget plattsystem är tyvärr inte designat för placeringsexperiment heller, men med en mindre modifiering av plattan skulle det gå att montera fram ca 1-1.5cm (utan att borra mer i skidan) Eftersom jag dessutom faktiskt köpt skidan mer som en lekskida (därav längden) så tror jag det räcker att flytta bak 1.5cm. Det känns rätt lagom när man står på skidan också. Om skidan faller mig i smaken (dvs kan konkurrera med Explosiven i råhetskänsla) kanske jag skaffar en 191:a senare och då blir det väl liknande bryderier igen. Annars känns ju en quiver med en 184 Mantra och en Sanouk egentligen som det rätta (med förbehållet att 184:an helt enkelt känns för klen så 191:an blir det enda rimliga valet även för lekåkning i pist). Återigen, tack för synkpunkterna. HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Monteringspunkt Mantra!
Tillbaka
Topp