Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Monteringspunkt Mantra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 138328" data-attributes="member: 13245"><p>OK, nu hemkommen från skidparadiset Sälen (för kännedom: enda ironin i detta inlägg). Jag har kört Mantran 184 i diverse förhållanden. Givetvis en del pist med lite hårdsnö här och där. Flackt och lite brantare. Jag har också luftat dem lite utanför pisten, både i lite flackare och i lite brantare, några svängar öppet och lite skog. Det var väl inte mer än kanske 30cm fluff ovanpå men också rätt mjukt under detta (ned till leran, faktiskt - dåligt med tjäle i år...). Jag väger 68 kilo, om det kan spela roll.</p><p></p><p>Efter VÄLDIGT mycket jämförande, funderande och diskuterande visade det sig att visualiserande blev det som avgjorde det hela. Jag ställde mig helt enkelt på skidorna (och lite andra skidor) och kollade ned och kände efter (som MnO föreslög). Det ledda till att mina inledande funderingar om att bakmontera 20mm blev det som skedde. Detta är vid 302mm sullängd. Observera att detta i princip sammanfaller med "ball of foot on middle of running surface" för er som följt teoreierna om detta.</p><p></p><p>Utan att ha testat olika monteringar kan jag egentligen inte dra allt för långtgående slutsatser, men jag måste säga att skidan känns mycket bra med den montering jag valt. I pist är skidan klockren. Betydligt mer livlig än t ex V-Explosiv och jämfört med t ex G41/G4 känns det som om skidan har mer sväng än vad sidoskärningsradien säger. Jag tycker också skidan känns mer balanserad än Gotama med 2005 års rek.montering. Detta trots min bakmontering, alltså. Skidan känns också fortfarande väldigt livlig på snön (och har inte den sjuka stabilitet som den toppsmala och bakmonterade V-Explosiven). Dock känns det totalt sett som en väldigt bra kompromiss där jag fått bindningen nu.</p><p></p><p>I det lösa jag körde så kändes det också bra. Det är tillräckligt långt bak för att man skall kunna gå fram på skidorna lite för att få dem att gå mer plant i snön (och därmed snabbare). Det känns som de bredare spetsarna ger bra flyt och skidan har ett skönt och balanserat läge i snön, helt enkelt. Fick ett par mer eller mindre ofrivilliga mindre luftturen i den bulliga skogen också och även där verkade det som skidan klarade det hela (landningrna) bra, trots lite taskig balans ibland.</p><p></p><p>Så, på 184:an känns alltså 2cm bakmonterat som väldigt lagom. Observera att trots denna rätt rejäla bakmontering är bakdelarna på 184 Mantra fortfarande lika långa eller tom längre än 190 V-explosiv och spetsarna en bra bit kortare. Det finns säkert utrymme att bakmontera mer, men som sagt upplevde jag inga tendenser till att detta skulle behövas. Jag tror inte heller att mer bakmontering får skidan att bli mer lik Explosiven. Det är helt enkelt skärningen som ger Mantran dess mer livliga karaktär. Min recension av Mantran finns (snart) på: <a href="http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2402" target="_blank">http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2402</a></p><p></p><p>Så, slutsatsen är att om man inte huvudsakligen skall åka baklängen eller jibba med skidan så kan jag rakt uppochned rekommendera 2cm bakmontering på Mantra 184.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 138328, member: 13245"] OK, nu hemkommen från skidparadiset Sälen (för kännedom: enda ironin i detta inlägg). Jag har kört Mantran 184 i diverse förhållanden. Givetvis en del pist med lite hårdsnö här och där. Flackt och lite brantare. Jag har också luftat dem lite utanför pisten, både i lite flackare och i lite brantare, några svängar öppet och lite skog. Det var väl inte mer än kanske 30cm fluff ovanpå men också rätt mjukt under detta (ned till leran, faktiskt - dåligt med tjäle i år...). Jag väger 68 kilo, om det kan spela roll. Efter VÄLDIGT mycket jämförande, funderande och diskuterande visade det sig att visualiserande blev det som avgjorde det hela. Jag ställde mig helt enkelt på skidorna (och lite andra skidor) och kollade ned och kände efter (som MnO föreslög). Det ledda till att mina inledande funderingar om att bakmontera 20mm blev det som skedde. Detta är vid 302mm sullängd. Observera att detta i princip sammanfaller med "ball of foot on middle of running surface" för er som följt teoreierna om detta. Utan att ha testat olika monteringar kan jag egentligen inte dra allt för långtgående slutsatser, men jag måste säga att skidan känns mycket bra med den montering jag valt. I pist är skidan klockren. Betydligt mer livlig än t ex V-Explosiv och jämfört med t ex G41/G4 känns det som om skidan har mer sväng än vad sidoskärningsradien säger. Jag tycker också skidan känns mer balanserad än Gotama med 2005 års rek.montering. Detta trots min bakmontering, alltså. Skidan känns också fortfarande väldigt livlig på snön (och har inte den sjuka stabilitet som den toppsmala och bakmonterade V-Explosiven). Dock känns det totalt sett som en väldigt bra kompromiss där jag fått bindningen nu. I det lösa jag körde så kändes det också bra. Det är tillräckligt långt bak för att man skall kunna gå fram på skidorna lite för att få dem att gå mer plant i snön (och därmed snabbare). Det känns som de bredare spetsarna ger bra flyt och skidan har ett skönt och balanserat läge i snön, helt enkelt. Fick ett par mer eller mindre ofrivilliga mindre luftturen i den bulliga skogen också och även där verkade det som skidan klarade det hela (landningrna) bra, trots lite taskig balans ibland. Så, på 184:an känns alltså 2cm bakmonterat som väldigt lagom. Observera att trots denna rätt rejäla bakmontering är bakdelarna på 184 Mantra fortfarande lika långa eller tom längre än 190 V-explosiv och spetsarna en bra bit kortare. Det finns säkert utrymme att bakmontera mer, men som sagt upplevde jag inga tendenser till att detta skulle behövas. Jag tror inte heller att mer bakmontering får skidan att bli mer lik Explosiven. Det är helt enkelt skärningen som ger Mantran dess mer livliga karaktär. Min recension av Mantran finns (snart) på: [URL]http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2402[/URL] Så, slutsatsen är att om man inte huvudsakligen skall åka baklängen eller jibba med skidan så kan jag rakt uppochned rekommendera 2cm bakmontering på Mantra 184. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Monteringspunkt Mantra!
Tillbaka
Topp