Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Monteringspunkt Mantra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 138330" data-attributes="member: 13245"><p>Kort sagt så tror jag att man fokuserar sin åkning genom en punkt strax bakomstortåleden, inte genom pjäxans mittpunkt. Känn efter själv när du åker får du se. Därför bör det vara relativt denna punkt som man ger rekomendationer om montering. Om man håller sig till en given pjäxstorlek spelar detta ingen roll, men gäller det en åkare med andra skor kan det göra det. Grovt räknat kan vi säga att denna "balanspunkt" ligger halvvägs mellan pjäxans tå och mitt. Avståndet mellan balanspunkten och pjäxans mitt är alltså ca 1/4 av hela sulans längd. Om du vill ha balanspunkten på samma ställe som jag måste alltså ditt bootcenter vara lite längre bak, 1/4 av skillnaden i sullängd, dvs ca 6mm (eg 23/4) längre bak.</p><p></p><p>MOnteringsanvisningar har genom åren för övrigt varierat en del. För 15-20 år sedan började t ex Völkl använda pjäxtå som referens. Innan detta var det vanligt med en monteringszoon som också hade indikationer på olika sulllängder.</p><p></p><p>Min egen gissning är alltså att balanspunkte ovan är det mest vettiga att utgår från. Däremot är det ju en mindre väldefinierad punkt att montera efter för butikspersonalen. Det senare tro jag är anledningen till att bootcenter är klart vanligast. Borrmallar mm utgår i rege från just bootcenter. Vidare gissar jag att tillverkerna väljer en monteringspunkt utefter provåkning och sedan sätter en mittpunkt baserad på en "normal" pjäxstorlek, säg 310mm för en "herrmodell". Om man tror på allt alla dessa antaganden och vill montera sin 290mm-sko efter tillverkarens rekomendationer bör man alltså frammontera bootcenter 1/4*(310-290)=5mm. I praktiken är det dock otroligt många andra variabler med i spelet, inte minst åkstil, kroppkonstitution och även hur man har tänka använda skidan relativt hur tillverkaren tänkt sig användningsområdet (och därmed positionen).</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 138330, member: 13245"] Kort sagt så tror jag att man fokuserar sin åkning genom en punkt strax bakomstortåleden, inte genom pjäxans mittpunkt. Känn efter själv när du åker får du se. Därför bör det vara relativt denna punkt som man ger rekomendationer om montering. Om man håller sig till en given pjäxstorlek spelar detta ingen roll, men gäller det en åkare med andra skor kan det göra det. Grovt räknat kan vi säga att denna "balanspunkt" ligger halvvägs mellan pjäxans tå och mitt. Avståndet mellan balanspunkten och pjäxans mitt är alltså ca 1/4 av hela sulans längd. Om du vill ha balanspunkten på samma ställe som jag måste alltså ditt bootcenter vara lite längre bak, 1/4 av skillnaden i sullängd, dvs ca 6mm (eg 23/4) längre bak. MOnteringsanvisningar har genom åren för övrigt varierat en del. För 15-20 år sedan började t ex Völkl använda pjäxtå som referens. Innan detta var det vanligt med en monteringszoon som också hade indikationer på olika sulllängder. Min egen gissning är alltså att balanspunkte ovan är det mest vettiga att utgår från. Däremot är det ju en mindre väldefinierad punkt att montera efter för butikspersonalen. Det senare tro jag är anledningen till att bootcenter är klart vanligast. Borrmallar mm utgår i rege från just bootcenter. Vidare gissar jag att tillverkerna väljer en monteringspunkt utefter provåkning och sedan sätter en mittpunkt baserad på en "normal" pjäxstorlek, säg 310mm för en "herrmodell". Om man tror på allt alla dessa antaganden och vill montera sin 290mm-sko efter tillverkarens rekomendationer bör man alltså frammontera bootcenter 1/4*(310-290)=5mm. I praktiken är det dock otroligt många andra variabler med i spelet, inte minst åkstil, kroppkonstitution och även hur man har tänka använda skidan relativt hur tillverkaren tänkt sig användningsområdet (och därmed positionen). HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Monteringspunkt Mantra!
Tillbaka
Topp