Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Monteringspunkt Qst/echo 106
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1298254" data-attributes="member: 33485"><p>Antar att det är 181 cm? Du är lite längre än mig men jag väger ett par kg mer, med mina Lupo föredrar jag att stå några cm framför rekommenderad monteringspunkt (för friåkning). För pjäxor med mer framåtlut (lupin är relativt upprätt även om mina lutar något mer än standard) trivs jag bättre närmare, eller på, rekommenderat.</p><p></p><p>I min bok handlar friåkning mycket om att hantera krafter - vilket innebär att jag vill kunna stå så mycket mitt på foten som möjligt. En monteringspunkt långt bak, eller väldigt nosdominanta geometrier, är inte riktigt gynnsamt i det avseendet.</p><p></p><p>För piståkning är detta dock inte riktigt gynnsamt då hela skidan inte kan arbetas igenom i samma takt.</p><p></p><p>Jag skulle kunna skriva en mindre bok om saken och utvecklar gärna om så önskas men den korta versionen är att det inte är fel att gå fram något om du är van att stå längre fram på skidan. Är jag osäker brukar jag lägga skidorna på golvet, gå runt lite på dem tills jag hittar en punkt som känns bra och sätta en markering där. Efteråt funderar jag som hastigast om det är en rimlig punkt relativt skärning och rocker. Sen är det bara att eventuellt justera och montera</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1298254, member: 33485"] Antar att det är 181 cm? Du är lite längre än mig men jag väger ett par kg mer, med mina Lupo föredrar jag att stå några cm framför rekommenderad monteringspunkt (för friåkning). För pjäxor med mer framåtlut (lupin är relativt upprätt även om mina lutar något mer än standard) trivs jag bättre närmare, eller på, rekommenderat. I min bok handlar friåkning mycket om att hantera krafter - vilket innebär att jag vill kunna stå så mycket mitt på foten som möjligt. En monteringspunkt långt bak, eller väldigt nosdominanta geometrier, är inte riktigt gynnsamt i det avseendet. För piståkning är detta dock inte riktigt gynnsamt då hela skidan inte kan arbetas igenom i samma takt. Jag skulle kunna skriva en mindre bok om saken och utvecklar gärna om så önskas men den korta versionen är att det inte är fel att gå fram något om du är van att stå längre fram på skidan. Är jag osäker brukar jag lägga skidorna på golvet, gå runt lite på dem tills jag hittar en punkt som känns bra och sätta en markering där. Efteråt funderar jag som hastigast om det är en rimlig punkt relativt skärning och rocker. Sen är det bara att eventuellt justera och montera [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Monteringspunkt Qst/echo 106
Tillbaka
Topp