Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Monteringspunkt Völkl 100eight
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="stojje" data-source="post: 1079224" data-attributes="member: 26138"><p>Tack för responsen August och Havreboll. Nu är skidorna monterade och provkörda. (i 85 cm puder faktisk, det är sant) Efter diverse mätningar, kontroller av balanspunkter, okulär besiktning samt jämförelse med övrigt skidsortiment blev till slut monteringen förlagd till den av völkl angivna nollpunkten. I gårdagens förhållanden fungerade det utmärkt i alla fall.</p><p></p><p>En liten kommentar till Havrebolls utlägg:</p><p> Nej det är inte så att toppen nödvändigtvis dyker, Men om man trycker på lite grann på en mjukare skida så böjer sig hela skidan som en banan, speciell om man kör stort i uppskört. Q 115 har ju som sagt var inte längåkningsspann så den böjer sig mer ( för mycket för min smak) om man har frammonterat än om man bakmonterar lite. Hårdare skidor som mina Dynastar Aurelien Ducroz har jag 1 cm frammonterat för den ger inte efter och den är alldeles tillräckligt stabil som den är, även frammonterad. Det är faktisk inte helt ovanligt att ( klassiskt skolade) åkare som trycker på lite och vill driva skidan genom svängen föredrar att bakmontera lite. tex Sverre L eller Axel Lund Svindal.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="stojje, post: 1079224, member: 26138"] Tack för responsen August och Havreboll. Nu är skidorna monterade och provkörda. (i 85 cm puder faktisk, det är sant) Efter diverse mätningar, kontroller av balanspunkter, okulär besiktning samt jämförelse med övrigt skidsortiment blev till slut monteringen förlagd till den av völkl angivna nollpunkten. I gårdagens förhållanden fungerade det utmärkt i alla fall. En liten kommentar till Havrebolls utlägg: Nej det är inte så att toppen nödvändigtvis dyker, Men om man trycker på lite grann på en mjukare skida så böjer sig hela skidan som en banan, speciell om man kör stort i uppskört. Q 115 har ju som sagt var inte längåkningsspann så den böjer sig mer ( för mycket för min smak) om man har frammonterat än om man bakmonterar lite. Hårdare skidor som mina Dynastar Aurelien Ducroz har jag 1 cm frammonterat för den ger inte efter och den är alldeles tillräckligt stabil som den är, även frammonterad. Det är faktisk inte helt ovanligt att ( klassiskt skolade) åkare som trycker på lite och vill driva skidan genom svängen föredrar att bakmontera lite. tex Sverre L eller Axel Lund Svindal. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Monteringspunkt Völkl 100eight
Tillbaka
Topp