Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Monteringsråd: Bindning på Race GS- skida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ola-h" data-source="post: 949587" data-attributes="member: 93375"><p>På väg att göra ett återfall i Telemarksvälden..., och behöver fråga om råd </p><p>angående placering av bindning på skida. </p><p></p><p>Jag tänkte använda ett par av min dotters fd race skidor, Völkl GS 175, r 21m. </p><p>(Instegsmodellen till dam GS) </p><p></p><p>Till detta experiment tänkte jag använda delar av min utrustning från "forntiden": </p><p>Scarpa T1 (version 2) samt Rottefella Cobra (den första med alutuber till fjädrarna) </p><p>och Rottefella utlösningsplattor. </p><p>Jag gör egna plattor till skidorna för att slippa borra dem ytterligare. </p><p>- Dvs fullt "race-preppade" pist skidor, mjuk bindning och mjuka skor. </p><p>Alltså långt ifrån optimalt, men det som finns hemma i garaget. </p><p></p><p>Till frågan: Hur tänker ni om placering av bindning: Är rekommendationen nu för </p><p>tiden att sätta boot-center på skidans markering för alpin-bindning? </p><p>"På min tid" fanns det ett antal olika rekommendationer (återger dem ej här...) </p><p>Under de 18 år som jag åkte mycket telemark så innebar det att boot-mitt bör ha hamnat </p><p>ca 15-20 mm bak på skidan. </p><p></p><p>Hur bör jag tänka nu?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ola-h, post: 949587, member: 93375"] På väg att göra ett återfall i Telemarksvälden..., och behöver fråga om råd angående placering av bindning på skida. Jag tänkte använda ett par av min dotters fd race skidor, Völkl GS 175, r 21m. (Instegsmodellen till dam GS) Till detta experiment tänkte jag använda delar av min utrustning från "forntiden": Scarpa T1 (version 2) samt Rottefella Cobra (den första med alutuber till fjädrarna) och Rottefella utlösningsplattor. Jag gör egna plattor till skidorna för att slippa borra dem ytterligare. - Dvs fullt "race-preppade" pist skidor, mjuk bindning och mjuka skor. Alltså långt ifrån optimalt, men det som finns hemma i garaget. Till frågan: Hur tänker ni om placering av bindning: Är rekommendationen nu för tiden att sätta boot-center på skidans markering för alpin-bindning? "På min tid" fanns det ett antal olika rekommendationer (återger dem ej här...) Under de 18 år som jag åkte mycket telemark så innebar det att boot-mitt bör ha hamnat ca 15-20 mm bak på skidan. Hur bör jag tänka nu? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Monteringsråd: Bindning på Race GS- skida
Tillbaka
Topp