Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Monterosa/chmapoluc lavin
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 809029" data-attributes="member: 32948"><p>1. Gå lavinutbildning, viktigast av allt.</p><p>2. Köp utrustning</p><p>3. Träna regelbundet på berget (bra aktivitet för dåliga dagar)</p><p>4. Läs lite litteratur i ämnet, kolla MM's länk</p><p></p><p>En ABS får man pröjsa drygt 8000kr för, och är inte som många tror en jättedyr ryggsäck. Det är en pryl som faktiskt kan rädda ditt liv - till det i sammanhanget förmånliga priset 8000kr. Efter ett antal bevittnade incidenter köpte jag en egen, och ångrar inte det en sekund. En ABS är bra, men som sagt, din lavinutbildning är 10 gånger viktigare. </p><p></p><p>Avalung förbättrar dina chanser en liten smula när allt redan gått åt h*lvette. En klen tröst, men bättre än inget. Ditt mål bör dock vara att aldrig hamna här (därför du ska gå en utbildning)</p><p></p><p>Hyra grejjer suger eftersom man inte har benkoll på hur dessa prylar funkar, tar lite tid att lära känna sin transa. </p><p></p><p>Lavinutbildningar finns det gott om i svenska fjällen, och är ganska prisvärda - dessutom får man åka några åk mellan varven. Inte helt tokigt att gå. Jag tog två kurser i abisko via STF och kan rekommendera det varmt, men jag tror det finns likvärdig kurs bl.a. i Åre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 809029, member: 32948"] 1. Gå lavinutbildning, viktigast av allt. 2. Köp utrustning 3. Träna regelbundet på berget (bra aktivitet för dåliga dagar) 4. Läs lite litteratur i ämnet, kolla MM's länk En ABS får man pröjsa drygt 8000kr för, och är inte som många tror en jättedyr ryggsäck. Det är en pryl som faktiskt kan rädda ditt liv - till det i sammanhanget förmånliga priset 8000kr. Efter ett antal bevittnade incidenter köpte jag en egen, och ångrar inte det en sekund. En ABS är bra, men som sagt, din lavinutbildning är 10 gånger viktigare. Avalung förbättrar dina chanser en liten smula när allt redan gått åt h*lvette. En klen tröst, men bättre än inget. Ditt mål bör dock vara att aldrig hamna här (därför du ska gå en utbildning) Hyra grejjer suger eftersom man inte har benkoll på hur dessa prylar funkar, tar lite tid att lära känna sin transa. Lavinutbildningar finns det gott om i svenska fjällen, och är ganska prisvärda - dessutom får man åka några åk mellan varven. Inte helt tokigt att gå. Jag tog två kurser i abisko via STF och kan rekommendera det varmt, men jag tror det finns likvärdig kurs bl.a. i Åre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Monterosa/chmapoluc lavin
Tillbaka
Topp