Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Övriga sommaraktiveter
Mount everest
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="OlaMelin" data-source="post: 306127" data-attributes="member: 32561"><p>Du behöver att par saker förutom klättringskunskaper:</p><p>1. Pengar. Tillstånd, resa och köpa in dig i en grupp är bara få saker som kostar pengar. Räkna med att behöva lägga ut mellan 500 000 och 1 000 000.</p><p>2. Sponsorer, så att du slipper stå för hela kostnaden själv.</p><p>3. Psykisk och fysisk styrka. Det tar på psyket och din fysik att göra toppförsök och precis som Blackriverpaint nämner här över så tar det tid och 10 år låter som en rimlig projektsplan.</p><p></p><p></p><p>Sammtaget kan jag ge dig rådet att börja klättra enklare berg. Klättra ofta och klättra mycket. Lär dig känna begreppet berg och inte bara begreppet klättring. Självklart är det bra att du ha ett långsiktigt mål som dessutom är en rejäl morot. Om du nu bestämmer dig för att göra en Everestexpedition så önskar jag dig all lycka men tänk på att: Målet är ingenting, vägen är allt!</p><p></p><p></p><p>De flesta som dör på Everest gör det på vägen ner från toppen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="OlaMelin, post: 306127, member: 32561"] Du behöver att par saker förutom klättringskunskaper: 1. Pengar. Tillstånd, resa och köpa in dig i en grupp är bara få saker som kostar pengar. Räkna med att behöva lägga ut mellan 500 000 och 1 000 000. 2. Sponsorer, så att du slipper stå för hela kostnaden själv. 3. Psykisk och fysisk styrka. Det tar på psyket och din fysik att göra toppförsök och precis som Blackriverpaint nämner här över så tar det tid och 10 år låter som en rimlig projektsplan. Sammtaget kan jag ge dig rådet att börja klättra enklare berg. Klättra ofta och klättra mycket. Lär dig känna begreppet berg och inte bara begreppet klättring. Självklart är det bra att du ha ett långsiktigt mål som dessutom är en rejäl morot. Om du nu bestämmer dig för att göra en Everestexpedition så önskar jag dig all lycka men tänk på att: Målet är ingenting, vägen är allt! De flesta som dör på Everest gör det på vägen ner från toppen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Övriga sommaraktiveter
Mount everest
Tillbaka
Topp