Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Musik till filmer - vad säger lagen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Magnus_Ibanez" data-source="post: 56898" data-attributes="member: 33859"><p>Svar till Garthol.</p><p></p><p>Nä, man får inte andvända musiken var du än skriver artist osv. Jag kan inte bli mer än nyfiken på var du läst den lagen någonstans?</p><p>Hur kan någon ens tro att det är möjligt att det finns en sådan lag?</p><p></p><p>Så här är det och jag tror inte att det är så, har hört det från en kompis eller har läst det i Kalle Anka. Jag är musiker och lever med detta problem med folks egna ”sanningar” allt för ofta. </p><p>Det finns en bok i ämnet som heter Musikbranschen skriven an Johan Langer och det är som en lagbok fast för musik, allt om upphovsrätt, royalty, musikförlag osv.</p><p>Läs den!!!</p><p></p><p>Man får inte använda upphovsrätts skyddad musik (så fort någon skriver musik blir den skyddad av det direkt, den behöver inte ens spelas in för att vara skyddad) till något utom att lyssna på den. Man får inte ändra den, man får inte spela den offentligt, på en pub eller var som helst där det finns folk (frisör salonger betalar stora pengar för att ha radion på i bakgrunden som ett exempel).</p><p></p><p>Så igen, det finns inget annat sätt än att få tillåtelse och betala, eller be en musiker kompis om hjälp (fast hans musik är också skyddad av upphovsrätten, men han ger tillåtelse att använda den).</p><p></p><p>HennO, vad är det för musik du vill ha?</p><p>Skriv till musikförlaget och säg precis som det är, kanske är dom snälla och låter dig göra det, för du får ju inga pengar för din film. Är det inte stora artister så är det ju reklam för dom.</p><p></p><p>Mvh, Magnus</p><p></p><p>Ps: Känns som om detta ämne är färdigt nu...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Magnus_Ibanez, post: 56898, member: 33859"] Svar till Garthol. Nä, man får inte andvända musiken var du än skriver artist osv. Jag kan inte bli mer än nyfiken på var du läst den lagen någonstans? Hur kan någon ens tro att det är möjligt att det finns en sådan lag? Så här är det och jag tror inte att det är så, har hört det från en kompis eller har läst det i Kalle Anka. Jag är musiker och lever med detta problem med folks egna ”sanningar” allt för ofta. Det finns en bok i ämnet som heter Musikbranschen skriven an Johan Langer och det är som en lagbok fast för musik, allt om upphovsrätt, royalty, musikförlag osv. Läs den!!! Man får inte använda upphovsrätts skyddad musik (så fort någon skriver musik blir den skyddad av det direkt, den behöver inte ens spelas in för att vara skyddad) till något utom att lyssna på den. Man får inte ändra den, man får inte spela den offentligt, på en pub eller var som helst där det finns folk (frisör salonger betalar stora pengar för att ha radion på i bakgrunden som ett exempel). Så igen, det finns inget annat sätt än att få tillåtelse och betala, eller be en musiker kompis om hjälp (fast hans musik är också skyddad av upphovsrätten, men han ger tillåtelse att använda den). HennO, vad är det för musik du vill ha? Skriv till musikförlaget och säg precis som det är, kanske är dom snälla och låter dig göra det, för du får ju inga pengar för din film. Är det inte stora artister så är det ju reklam för dom. Mvh, Magnus Ps: Känns som om detta ämne är färdigt nu... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Musik till filmer - vad säger lagen?
Tillbaka
Topp