Mycket dyrare i Frankrike jämfört med Österrike?

Rajt

Ny medlem
Hur mycket dyrare är det att säsonga i Frankrike jämfört med Österrike?
Och då menar jag allt, boende, mat, dricka, utrustning etc

Maten är en rejäl skillnad :) I Bad Gastein klarar du en utelunch för under 5 euro (Gulasch) men i Frankrike kostar det säkert minst 10. Boendet har jag inte en aning om :(
Dock tycker jag det är värt det eftersom frankrike har betydligt mycket bättre åkning och högre berg ! :D

Precis, det är i regel dyrare att bo i österrike, det är inte alls lika vanligt med lägenhetshotellen som man hittar över allt i frankrike. Men maten brukar ju vara billigare. men allt betalas ju i låtsas valutan euro, så det spelar ju ändå ingen roll.

Vad menar du med låtsasvalutan och på vilket sätt spelar det ingen roll? :)

Att det är lika svårt att hålla i pengarna vart man än är utanför sverige; iaf för mig. att det inte spelar någon roll är nått jag o mina polare brukar intala oss bara för att må lite bättre över en 100 kr lunch som smakar halv kass.
Fast det får man ju sota för när man kommer hem

Ingen lätt fråga att svara på...

Jag skulle börja fundera på vad jag är ute efter på skidorten är det fest, parkåkning, puder, toppturer eller brantåkning? Efter den genomgången kan du utesluta väldigt många skidorter. Kolla sen på det du måste ha och som är dyrt: Boende och liftkort. Utrustning är det inte så jättestor skillnad på iaf inte så att det ska avgöra skidortsval. Priset på boendet är tidskrävande att kolla men en god indikation är att se på liftkortspriset. Är detta högt är ofta boendet dyrt också.

Nu blir jag väl halshuggen för mina svar av halva jibber generationen men jag vill ändå ge ett svar. Jag tror att vill du ha en billig resa men utan att jobba ska du nog istället satsa på en liten ganska okänd skidort oavsett land. Ett annat tips är ju att jobba på plats.

Lycka till

Raspet sa:
Maten är en rejäl skillnad :) I Bad Gastein klarar du en utelunch för under 5 euro (Gulasch) men i Frankrike kostar det säkert minst 10. Boendet har jag inte en aning om :(
Dock tycker jag det är värt det eftersom frankrike har betydligt mycket bättre åkning och högre berg ! :D
Gulasch är soppa och alltså inte tillräckligt för en lunch, för övrigt så kan du äta soppa i Frankrike för 5 EUR också och det går lätt att komma under 10 EUR för riktig mat. Den enda mat de kan laga i österrike är schnitzlar och strudel (och inte ens det är nåt speciellt).

Boendet i Frankrike är så in i helvete mycket dyrare och sämre..
Lägenhet i Val Thorens 25 kvadrat tvugna att vara 4 pers.. 2200 euro per person! halvdann lägenhet..
Lägenhet i Mayrhofen 80 kvadrat 2 rum..1970 euro per person inte färdigbyggd än dock sett den som de byggde förra året.. grym standard helkaklad stor toa mkt stor balkong... sat-tv, sängbäddning, vattenkokare,kaffekokare allting ingår..

Så vill man bo dyrt som en parasit ska man nog bo i Frankrike....

Tillbaka
Topp