Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Någon som åkt nedför Ahkkà?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Oskar_Nft" data-source="post: 367976" data-attributes="member: 28877"><p>Jag var där för några påskar sedan. Även vi åkte från Ritsem dock fick vi lift över sjön med skoter. Nationalparken börjar nånstans där sjön slutar så efter det är det kört med motordrivna fordon. Vi hade basäger något lägre än det ställe som carbonflex dvs någonstans upp längs bäckravinen fast innan glaciären. Dagen vi gjorde stortoppen började faktiskt lite senare än vad vi planerat tror vi var iväg runt 9snåret. Vi hade hyffsat tempo på vägen upp, allt flöt på bra. När vi hade kommit upp en bra bit på glaciären in i grytan så blev den sista bite upp ganska så brant. Vi tog av oss skidorna och satte dom på ryggen och plumsade upp sista biten. Där la vi av oss skidorna för att göra en sista kamvandring för att verkligen nå toppen. Kamvandringen var jäkligt sketchy stup på ena sidan och 50graderslutning på den andra ca 70cm brett. Vi var inknutna samt hade stegjärn och isyxor, hade INTE gjort den vandringen om vi inte hade haft den utrustningen. Varierar ju år till år men när vi var där var det riktigt smalt. Efter ha nått toppen gick vi tillbaka tog på oss skidorna och skulle påbörja åket ner och då var klockan 18. Åkningen ner gick finfint, vi var så sjukt taggade så vi tog en till liten topp efter det, var vid baslägret runt 21 helt döda i benen. Svårt att förklara exakt hur vi gick så därför har jag ritat in våran rutt på en karta jag hitta på internet. Bry dig inte om röda streck, gröna streck är lugnt att gå utan stegjärn och isyxa. Svarta sterck bör du ha det(endast sista kamvandringen.)</p><p></p><p><a href="http://img148.imagevenue.com/img.php?image=43208_ahkka_122_942lo.jpg" target="_blank">http://img148.imagevenue.com/img.php?image=43208_ahkka_122_942lo.jpg</a></p><p></p><p>Vi gick med telemark och stighudar, ingen aning hur lång tid det tar med snöskor tyvvär. Kamvandringen tog sjukt lång tid för oss skippar man den så går det fortare. Kan även nämna att vi var där påsk förhållanden lär ju se ut annorlunda andra tide på året.</p><p></p><p>Akka är ett sjukt fint topptursområde så jag rekomenderar att du är där några dagar så du hiner köra lite mer än bara stortoppen. </p><p></p><p>Reserverar mig mot eventuella stavfel och gramtiskafel, lär finnas en del när man skriver så här sent på kvällen.</p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Oskar_Nft, post: 367976, member: 28877"] Jag var där för några påskar sedan. Även vi åkte från Ritsem dock fick vi lift över sjön med skoter. Nationalparken börjar nånstans där sjön slutar så efter det är det kört med motordrivna fordon. Vi hade basäger något lägre än det ställe som carbonflex dvs någonstans upp längs bäckravinen fast innan glaciären. Dagen vi gjorde stortoppen började faktiskt lite senare än vad vi planerat tror vi var iväg runt 9snåret. Vi hade hyffsat tempo på vägen upp, allt flöt på bra. När vi hade kommit upp en bra bit på glaciären in i grytan så blev den sista bite upp ganska så brant. Vi tog av oss skidorna och satte dom på ryggen och plumsade upp sista biten. Där la vi av oss skidorna för att göra en sista kamvandring för att verkligen nå toppen. Kamvandringen var jäkligt sketchy stup på ena sidan och 50graderslutning på den andra ca 70cm brett. Vi var inknutna samt hade stegjärn och isyxor, hade INTE gjort den vandringen om vi inte hade haft den utrustningen. Varierar ju år till år men när vi var där var det riktigt smalt. Efter ha nått toppen gick vi tillbaka tog på oss skidorna och skulle påbörja åket ner och då var klockan 18. Åkningen ner gick finfint, vi var så sjukt taggade så vi tog en till liten topp efter det, var vid baslägret runt 21 helt döda i benen. Svårt att förklara exakt hur vi gick så därför har jag ritat in våran rutt på en karta jag hitta på internet. Bry dig inte om röda streck, gröna streck är lugnt att gå utan stegjärn och isyxa. Svarta sterck bör du ha det(endast sista kamvandringen.) [URL]http://img148.imagevenue.com/img.php?image=43208_ahkka_122_942lo.jpg[/URL] Vi gick med telemark och stighudar, ingen aning hur lång tid det tar med snöskor tyvvär. Kamvandringen tog sjukt lång tid för oss skippar man den så går det fortare. Kan även nämna att vi var där påsk förhållanden lär ju se ut annorlunda andra tide på året. Akka är ett sjukt fint topptursområde så jag rekomenderar att du är där några dagar så du hiner köra lite mer än bara stortoppen. Reserverar mig mot eventuella stavfel och gramtiskafel, lär finnas en del när man skriver så här sent på kvällen. Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Någon som åkt nedför Ahkkà?
Tillbaka
Topp