Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Någon som haft samma problem?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gazza1" data-source="post: 601731" data-attributes="member: 97821"><p>Detta är en gissning så ta det för vad det är.</p><p></p><p>Jag vet inte hur mycket du tränars i vanliga fall då du inte åker skidor. Gym, löpning eller annan sport. Eller spelar du lite fotboll och bandy med vännerna när du har tid över?</p><p></p><p>Jag kan spontant tänka mig att du har svaga muskler kring knät. Detta är något som inte är helt ovanligt och många tror att de har starka muskler där bara för att de springer en eller två gånger i veckan. Ett tipps kan vara att börja långsamt med styrketräning för ben. Ta hjälp av en kunnig lyftare som kan hjälpa dig med lite övningar och teknik (en PT på Sats som gått Safe kurs är skit, ta hellre hjälp av sjukgymnast då)</p><p>Börja inte med jaga vikter på knäböj eller liknande nu. Låt musklerna byggas upp succecivt. En del bra övningar är utfall med lätta eller inga vikter alls i början. Där får du också gratis core stabilitet om du tänker på spänningen i magen och ryggen då du gör utfallet. Jag hade kört benspark maskinen men väldigt lätt till en början då den belastar knät väldigt mycket. Där måste du känna efter själv. Knäböj med en boll. Lägg bollen mot väggen och luta dig mot den. Gå sedan ner i minst 90 grader och upp igen. Balans för knät och lite core. Tänkt på att hålla armarn framför och ut från kroppen. </p><p></p><p>Knäböj men förbannat lätt till en början. Den kommer stabilisera upp knät med tiden. Detta kan ta flera månader att uppnå resultat. Ett halv år om du gör allting rätt men kommer känna bra resultat redan efter 6-8 veckor.</p><p></p><p>Som sagt detta var en ren gissning och det beror på hur mycket du tränar och vad. Bara för att man är aktiv behöver inte betyda att alla småmuskler får vad de behöver. Ibland måste man köra rehabliknande övningar innan man kan kliva på de lite er byggande övningarna. </p><p></p><p>Hoppas att det hjälper. Kommer knappast kunna ta någon skada av de övningarna som finns ovan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gazza1, post: 601731, member: 97821"] Detta är en gissning så ta det för vad det är. Jag vet inte hur mycket du tränars i vanliga fall då du inte åker skidor. Gym, löpning eller annan sport. Eller spelar du lite fotboll och bandy med vännerna när du har tid över? Jag kan spontant tänka mig att du har svaga muskler kring knät. Detta är något som inte är helt ovanligt och många tror att de har starka muskler där bara för att de springer en eller två gånger i veckan. Ett tipps kan vara att börja långsamt med styrketräning för ben. Ta hjälp av en kunnig lyftare som kan hjälpa dig med lite övningar och teknik (en PT på Sats som gått Safe kurs är skit, ta hellre hjälp av sjukgymnast då) Börja inte med jaga vikter på knäböj eller liknande nu. Låt musklerna byggas upp succecivt. En del bra övningar är utfall med lätta eller inga vikter alls i början. Där får du också gratis core stabilitet om du tänker på spänningen i magen och ryggen då du gör utfallet. Jag hade kört benspark maskinen men väldigt lätt till en början då den belastar knät väldigt mycket. Där måste du känna efter själv. Knäböj med en boll. Lägg bollen mot väggen och luta dig mot den. Gå sedan ner i minst 90 grader och upp igen. Balans för knät och lite core. Tänkt på att hålla armarn framför och ut från kroppen. Knäböj men förbannat lätt till en början. Den kommer stabilisera upp knät med tiden. Detta kan ta flera månader att uppnå resultat. Ett halv år om du gör allting rätt men kommer känna bra resultat redan efter 6-8 veckor. Som sagt detta var en ren gissning och det beror på hur mycket du tränar och vad. Bara för att man är aktiv behöver inte betyda att alla småmuskler får vad de behöver. Ibland måste man köra rehabliknande övningar innan man kan kliva på de lite er byggande övningarna. Hoppas att det hjälper. Kommer knappast kunna ta någon skada av de övningarna som finns ovan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Någon som haft samma problem?
Tillbaka
Topp