Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Någon som känner till märket Morrow_snowboards?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 75294" data-attributes="member: 28391"><p>Thullan,</p><p>Självklart är inte de kinesiska arbetarna underbetalda efter kinesiska mått, men samtidigt är de låga lönerna enda anledningen att företagen flyttar dit. Ta tex K2, de flyttade hela sin maskinpark från Nordamerika till Kina förra året. </p><p></p><p>Ena året kunde de driva sitt företag med normalt avlönade arbetare i USA, nästa år ver de "tvungna" att flytta till Kina. Självklart är det inte så, men det handlar som vanligt om vinstmaximering. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv helt OK, till och med önskvärt. Men affärsetiskt ganska tveksamt när det sker genom att göra en hel fabrikspersonal i USA arbetslös samtidigt som man måste använda sig av mycket mer mijlöovänliga frakter, till Kina med material och tillbaka till USA med färdiga produkter(de flesta brädor säljs där) plus att avståndet till Europa blivit ännu längre. </p><p></p><p>Dessuton är jag inte så säker på att det är så bra för Kina att en massa utländska företag mer eller mindre "äger" hela stället. Det är ju knappast kinesiska företag själva som bygger en massa nya fabriker och jag vill inte verka negativ, men jag har svårt att tänka mig att de kinesiska arbetarna har samma rätt till god arbetsmiljö och andra rättigheter som skulle vara självklara om fabrikerna låg i USA eller Europa.</p><p></p><p>Jag använder själv bindningar som är tillverkade i Kina och jag har ingenting emot att köpa sådana produkter, eller att andra gör det. Jag tycker bara att det är trist att även snowboardindustrin beter sig som om det enda viktiga med att göra affärer är att maximera vinsten oavsett hur man gör det och jag vidhåller verkligen att företagen som flytter till Kina är cyniska. De gör det ju knappast för att de vill vara snälla mot kineserna, så fort de hittar ett ännu billigare produktionsland försvinner de från Kina snabbt som ögat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 75294, member: 28391"] Thullan, Självklart är inte de kinesiska arbetarna underbetalda efter kinesiska mått, men samtidigt är de låga lönerna enda anledningen att företagen flyttar dit. Ta tex K2, de flyttade hela sin maskinpark från Nordamerika till Kina förra året. Ena året kunde de driva sitt företag med normalt avlönade arbetare i USA, nästa år ver de "tvungna" att flytta till Kina. Självklart är det inte så, men det handlar som vanligt om vinstmaximering. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv helt OK, till och med önskvärt. Men affärsetiskt ganska tveksamt när det sker genom att göra en hel fabrikspersonal i USA arbetslös samtidigt som man måste använda sig av mycket mer mijlöovänliga frakter, till Kina med material och tillbaka till USA med färdiga produkter(de flesta brädor säljs där) plus att avståndet till Europa blivit ännu längre. Dessuton är jag inte så säker på att det är så bra för Kina att en massa utländska företag mer eller mindre "äger" hela stället. Det är ju knappast kinesiska företag själva som bygger en massa nya fabriker och jag vill inte verka negativ, men jag har svårt att tänka mig att de kinesiska arbetarna har samma rätt till god arbetsmiljö och andra rättigheter som skulle vara självklara om fabrikerna låg i USA eller Europa. Jag använder själv bindningar som är tillverkade i Kina och jag har ingenting emot att köpa sådana produkter, eller att andra gör det. Jag tycker bara att det är trist att även snowboardindustrin beter sig som om det enda viktiga med att göra affärer är att maximera vinsten oavsett hur man gör det och jag vidhåller verkligen att företagen som flytter till Kina är cyniska. De gör det ju knappast för att de vill vara snälla mot kineserna, så fort de hittar ett ännu billigare produktionsland försvinner de från Kina snabbt som ögat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Någon som känner till märket Morrow_snowboards?
Tillbaka
Topp