Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Någon som varit i Le Grand Massif
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Wille1504" data-source="post: 1294630" data-attributes="member: 156543"><p>Jag var i Flaine en vecka i januari 22. Finns väldigt fin offpist i Gers-dalen som det även går att åka ner i från Grand vans. Dessutom är jag ganska säker på att vi åkte en hel del i området jag markerat på bilden nedan, men åk nedanför en gång innan för det är en del raviner så man kommer inte ner riktigt överallt.</p><p></p><p>[ATTACH=full]29781[/ATTACH]</p><p></p><p>När vi var där var Lindars Nord stängd hela veckan och då är det ganska trevligt att tura upp där med Mont Blanc i bakgrunden. Chamonix är skymt av Brévent/Flégère, men man ser utkanterna av Les Houches om jag minns rätt.</p><p></p><p>De har väl haft en riktigt bra snösäsong i år, men det kan vara bra att veta att man ska passa sig lite i den gigantiska bowlen som Flaine är. Berget under snön är någon väldigt mjuk bergart (kalksten?), så det är kraftigt eroderat och det finns massvis av djupa hål i berget där man kan trilla ner. Det bör alltså till viss del behandlas lite som en glaciär när man åker utanför pisten främst under Grandes platières, så reka ordentligt och ta det försiktigt. Kan vara bra att leta upp någon sommarbild så man förstår hur det ser ut under snön. Allt kan dock vara snöfyllt när ni är där, för de har väl bortåt 4 meter snö i Flaine nu?</p><p></p><p>Vi åt lunch på Restaurant l'Epicea två-tre dagar om jag minns rätt. Plat du jour och råbiffen var väldigt god och ganska prisvärd. Ett glas god Bourgogne till för 3€, så på den terassen trivs man.</p><p></p><p>Svarar gärna på fler frågor om du undrar något.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Wille1504, post: 1294630, member: 156543"] Jag var i Flaine en vecka i januari 22. Finns väldigt fin offpist i Gers-dalen som det även går att åka ner i från Grand vans. Dessutom är jag ganska säker på att vi åkte en hel del i området jag markerat på bilden nedan, men åk nedanför en gång innan för det är en del raviner så man kommer inte ner riktigt överallt. [ATTACH type="full"]29781[/ATTACH] När vi var där var Lindars Nord stängd hela veckan och då är det ganska trevligt att tura upp där med Mont Blanc i bakgrunden. Chamonix är skymt av Brévent/Flégère, men man ser utkanterna av Les Houches om jag minns rätt. De har väl haft en riktigt bra snösäsong i år, men det kan vara bra att veta att man ska passa sig lite i den gigantiska bowlen som Flaine är. Berget under snön är någon väldigt mjuk bergart (kalksten?), så det är kraftigt eroderat och det finns massvis av djupa hål i berget där man kan trilla ner. Det bör alltså till viss del behandlas lite som en glaciär när man åker utanför pisten främst under Grandes platières, så reka ordentligt och ta det försiktigt. Kan vara bra att leta upp någon sommarbild så man förstår hur det ser ut under snön. Allt kan dock vara snöfyllt när ni är där, för de har väl bortåt 4 meter snö i Flaine nu? Vi åt lunch på Restaurant l'Epicea två-tre dagar om jag minns rätt. Plat du jour och råbiffen var väldigt god och ganska prisvärd. Ett glas god Bourgogne till för 3€, så på den terassen trivs man. Svarar gärna på fler frågor om du undrar något. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Någon som varit i Le Grand Massif
Tillbaka
Topp