Någon som vill segla jorden runt med mig?

• Trådstartare Trådstartare Micke_Finland
  • Start datum Start datum
M

Micke_Finland

Guest
Har just køpt en Havsfidra. Hon ligger i Portugal nu. I januari sticker jag ner till henne och då bær det ivæg nånstans. Blir væl att segla runt lite i medelhavet och læra sig nu, men om cirka ett år ska vi øver Atlanten, och vidare dærifrån.

Tænkte kolla upp om det finns intresse av att følja med? Både nu i januari och senare øver Atlanten. Helst någon med seglingserfarenhet då, eftersom jag sjælv inte kan segla(ænnu).

Skidorna och klætterutrustningen tas givetvis med på båten. Jag tænkte hinna med någon vecka i Chamonix før att hælsa på kompisar från førra vintern, men ska också førsøka hitta lite åkning nærmare kusten, så man inte behøver læmna båten så længe. Med åkning menar jag skidåkning då, inte nåt fjollande i park(æven om det kan vara kul någon gång också, antar att jag ær før dålig bara). Lift agerar man med førdel sjælv, genom att lyfta på hælen.

Mot sommaren tror jag hon ska seglas hem till norden. På vægen vill jag gærna passa på och surfa lite också, eftersom jag tænkt børja med det i flera år nu utan att det blivit av.

Æventyr med båten som bas, helt enkelt! Någon som ær sugen?

Satan, en riktig pirat från finland. Låter väldigt läskigt att segla med en okänd person ute på som stora haven efter alla filmer man sett men hade säkert varit kul ;)

hahaha segla med en okänd person som inte kan segla i ett år känns rätt läskigt

Ja, och tänk om man råkar i sjönöd eller dras till ön i Lost utav enorma magneter som är inbyggda i berget och massa isbjörnar äter upp en.
Dette låter som världens äventyr, hoppas att ni som åker på denna tur är väl utbildade både i självförsvar och segling!
Fast hade säkert varit kul..

Btw, har du bild på båten?

Senast ändrad:
Trevliga svar, men lite mer sakliga ønskas.

Sitter på jobbdatorn nu och har ingen bild på den. Men søk på Havsfidra på blocket så hittar ni några bilder.

Liten men naggande god!

Har du själv gjort något arbete på båten? Eller tidigare ägare? Det verkar vara en stabil och bra båt för lägre sjö, men många har klagat på visst läckage i rutorna, att sidovantinfästena är för klena, och att kölen är lite för lätt. Har själv seglat en sommar med min far (han har skaffat en Avance 24), och kan vara intresserad av att möta upp för ett par veckors segling/surfing i Medelhavet. Det kräver dock också ganska stora finansiella investeringar, beroende på hur mycket utrustning som finns på båten nu. Bara sjökorten kommer nog gå loss på 500-1000 euro.

PS. Jag är också nybörjarsurfare, och har varit grymt sugen flera år. Om jag verkat negativ är det för att ett båtägande inte är någon barnlek, men jäkligt kul när man väl fått allt i ordning.

Båten har jag inte sett ænnu. Den ær i Portugal, jag i Oslo. Førra ægaren seglade ner den från Sverige, och det betyget ræcker gott och væl før mig.

No offence, luckybucky, men du verkar redan ha hørt ganska mycket på farbrøderna som snackar om allt som kan gå galt. Farbrøder som snackar och snackar och aldrig kommer ivæg. Tænker man før mycket hinner man aldrig gøra nånting! Gå in och kolla på gænget på runtjorden.com så ser du några som delar min filosofi. Segla några veckor ær det många som anmælt sig till, men det ær inte det jag søker nu.

Jag søker folk som ær genuint intresserade av æventyret, och som ær villiga att verkligen gå in før det. Folk som ser tillbaka på dom som står kvar på bryggan, inte tværtom. Till sist och syvende handlar det om instællning. Antingen tycker man att min plan ær huvudløs(vilket dom flesta gør), eller så ær man en av dom få som lockas av æventyret och ser bort från allt annat. Lagom ræcker inte før mig, jag vill ha allt!

Tjena, låter ju skitkul, funderar själv på det där. Fast kommer nog att göra det lite senare i livet... Jag tycker att du har rätt inställning, men tänk på att all erfarenhet du kan göra dig innan du seglar iväg kommer att vara värd sin vikt i guld. Kolla in tex http://www.kitalita.se/links.htm och läs in dig på andras erfarenheter. Finns rätt många böcker sm kan vara bra att läsa också. Ett äventyr blir det nog oavsett hur du gör! Lycka till!

Tja! Det låter som ett riktigt äventyr! Synd att man ska segla hem skolans båt från Spanien via azorerna och loch ness till våren. annars hade man lätt följt med! synd på att det var en liten båt bara. Väldigt krävande att umgås med samma person/personer under flera veckor.

Sen är ju planeringen viktig, även om man inte behöver överplanera:P men inköp utav utrustning såsom sjökort, extra tamp, nödutrustning osv. Det är inte billiga saker men väldigt nödvändig.

Sen får du nog ta å läsa dig till navigering, vind/ström navigering osv. Runt medelhavet så är det ganska mycket tidvatten och strömmarna kan bli väldigt starka, så de e ett tips att du hör dig för med nån som har erfarenhet utav sådant. Och på andra sidan atlanten så kan missvisningen i sjökortet vara så pass stor som upp mot 20-30 grader!

Men nu var jag kanske lite negativ, men det är lite tips bara!

Hoppas verkligen att du kommer iväg!! Det kommer nog garanterat att bli ett ordentligt äventyr!

LYCKA TILL

Senast ändrad:
Tack Piraten!

Jo, jag kastar ju mig inte huvudløst in i nånting, æven om det kanske verkade så i førra inlægget. Jag vet att jag har mycket att læra, men poængen ær att jag inte låter det stoppa mig från att gøra nånting som jag verkligen vill gøra. Denna egenskap søker jag i en medresenær också.

Just nu læser jag fyra olika bøcker om segling. Føljer forumen på fendern, maringuiden, sailguide, sailnet, osv... Ska snart bli medlem i SXK och medelhavskryssarna, och førsøker på alla sætt få in så mycket information som møjligt føre jag drar ner till Portugal.

Nær jag væl ær dær nere så kommer jag sætta mig ner i båten, ta en titt på sjøkortet, bestæmma mig vart jag vill dra, och gøra det som krævs før att det ska bli verklighet. Då spelar det ingen roll om det innebær att hitta någon dær som kan læra mig segla, eller bara rådgøra med min møjliga medresenær om han/hon också vill dra dit.

Tillbaka
Topp