Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
När är det lämpligt att tjejer går över till damskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="bootfitta" data-source="post: 1045386" data-attributes="member: 146421"><p>Det är ju väldigt svårt att ge någon direkt brytpunkt där man går från barnutrustning till de vuxnas motsvarighet. Det man får göra är väl helt enkelt att försöka jämföra med med den som utrustningen är lämpad för.</p><p></p><p>Vanligtvis när jag frågar pappor om vad deras barn väger/längd/skostorlek så brukar de vara jävligt off. Är du säker på 155cm/45kg?</p><p></p><p>Vad det gäller pjäxorna så brukar jag lobba för att man hellre köper ett par tävlingspjäxor för juniorer. De flesta unga tjejer har vader som skiljer sig drastiskt från en vuxen, med andra ord, mycket smalare. Dampjäxor, generellt har alldeles för mycket utrymme bakom vaden för att vara bekväma och ge bästa möjliga chans för utveckling. </p><p></p><p>Skidorna är enkelt, det finns damskidor som är anpassade för fenomenalt oatletiska damer, dessa skidor har en skvätt tip-rocker, stor "shovel" och är väldigt mjuka framtill. Detta är väl egentligen receptet för en stor del av medel till avancerad-segmentet också. Helt enkelt, väldigt lättsvängda skapelser. Man kan med fördel skippa den absoluta instegesmodellen, steget upp brukar vara låttåkt nog. Jag brukar även flytta fram bindningarna en skvätt om skidan är i längsta laget, eller om åkaren är nervös. Detta ger känslan av att kunna dominera framändan av skidan.</p><p></p><p>Det är sent som fasen här i NZ och jag orkar inte korrekturläsa, fråga på om något är oklart.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="bootfitta, post: 1045386, member: 146421"] Det är ju väldigt svårt att ge någon direkt brytpunkt där man går från barnutrustning till de vuxnas motsvarighet. Det man får göra är väl helt enkelt att försöka jämföra med med den som utrustningen är lämpad för. Vanligtvis när jag frågar pappor om vad deras barn väger/längd/skostorlek så brukar de vara jävligt off. Är du säker på 155cm/45kg? Vad det gäller pjäxorna så brukar jag lobba för att man hellre köper ett par tävlingspjäxor för juniorer. De flesta unga tjejer har vader som skiljer sig drastiskt från en vuxen, med andra ord, mycket smalare. Dampjäxor, generellt har alldeles för mycket utrymme bakom vaden för att vara bekväma och ge bästa möjliga chans för utveckling. Skidorna är enkelt, det finns damskidor som är anpassade för fenomenalt oatletiska damer, dessa skidor har en skvätt tip-rocker, stor "shovel" och är väldigt mjuka framtill. Detta är väl egentligen receptet för en stor del av medel till avancerad-segmentet också. Helt enkelt, väldigt lättsvängda skapelser. Man kan med fördel skippa den absoluta instegesmodellen, steget upp brukar vara låttåkt nog. Jag brukar även flytta fram bindningarna en skvätt om skidan är i längsta laget, eller om åkaren är nervös. Detta ger känslan av att kunna dominera framändan av skidan. Det är sent som fasen här i NZ och jag orkar inte korrekturläsa, fråga på om något är oklart. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
När är det lämpligt att tjejer går över till damskidor?
Tillbaka
Topp