Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
När blir det lite reportage från andra ställen än de vanliga jävla alperna ;)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1065397" data-attributes="member: 33485"><p>Inte en chans att jag läser allt. Universitet har prestationskrav.</p><p></p><p>Till att börja med vill jag gärna hävda två ting:</p><p>1) Vi lever i en subjektiv värld</p><p>2) En subjektiv värld är relativistisk</p><p></p><p>Med det avklarat är en rimlig slutsats således att vi lever i oändligt många tänkbara världar. Varje individ lever i åtminstone en egen värld. Att delar världar överensstämmer får oss att känna samhörighet, ger oss förmågan att kommunicera osv. Detta får oss också att tro att objektivitet existerar och en del får till och med för sig att just deras värld, är av litet större värde (med reservation för olika värdeteorier) än andras. Med andra ord är många lika verklighetsfrånvända som Åsa Romson.</p><p></p><p>Som flera redan har varit inne på är det svårt att göra en tidning som passar samtliga tänkbara ovanstående individer/världar. Det hela försvåras ännu mer av att den grova generalisering/kategorisering som genomsyrat tråden (hardcore/skidåkare/turist) inte är applicerbar i praktiken. Ett hjälpligt verktyg absolut, men det tar slut där. Vart skulle till exempel jag hamna på den skalan (likt Linus läser jag sällan skidmedia om det inte är av speciell anledning)? Tidigare nämnda prestationskrav gör att jag förmodligen inte ens kvalar in som turist men samtidigt har jag förmodligen en större inblick eller förståelse för prylar, resmål och många människor i skidbubblan än majoriteten av ÅS/FR's läsare (har inte direkt läst AK så jag kommenterar inte den alls men den förefaller uppskattad). Hur ska skidmedia nå mig? Jag läser gärna om någon nykomling på FWQ som storpresterade under någon tävling, jag läser gärna djuplodande intervjuer/reportage om någon hobbyingenjör som bygger skidor på underliga vis (så länge det inte är den där gossen från RAX) - av den enkla anledningen av att jag finner det lärorikt och/eller intressant, vilket större delen av knappt-kvala-in-som-turist-gruppen förmodligen inte skulle göra. Lägg till att skidbubblan är liten, väldigt liten, alla känner alla och alla vet allt om alla fem minuter efter att något skett (något saltat). Harcoregruppen är alltså sjukt svår att skriva intervjuer för, prylar har de redan koll på eller vet redan vad de vill ha (dessutom vet de flesta här att allt går att åka på). Resmål med enormt potent terräng, tävlingstips eller liknande gör sig nog bra här tillsammans med efterblivna krönikor. Den senare gör sig nog bra över alla grupper. Vad skidåkaren och turisten vill läsa om vet nog de flesta i branschen redan om.</p><p></p><p></p><p>Det ska alltså skrivas om en subjektiv värld för andra världar... Lägg till ytterligare världar i form av normer i samhället med alla dess undergrupperingar och värderingar. Få det att passa alla med gemensamma nämnaren "skidåkning". Någon i tråden var inne på just det, minsta gemensamma nämnaren. Den borde vara skidåkning och text om just skidåkning levererar väl samtliga digitala och tryckta magasin?</p><p></p><p>Vad samröre med andra företag så är väl det varken mer eller mindre än en nödvändighet för att vara en välkommen del av den någorlunda gemensamma världen samhället? Oavsett vad så är ett företag inte välkommet utan en ekonomi. ÅS skidtest har jag svårt att tänka mig är riggat, olika åkare gillar olika skidor och det finns få, om ens någon skida som är rakt igenom skräp (även om subjektiva omdömen klassar dem som sådana). AK's produktguide behövde bilder och gav länkar som tack (@jonsbert)? - Inga konstigheter i det. Svenska skidbubblan är liten och väldigt vänlig, alla (läs de allra flesta) hjälper till med vad de kan - åt alla håll. Detta av en mycket enkel anledning; passion för skidåkning.</p><p></p><p>Det finns däremot en sak som stör mig mer än allt inom den här lilla bubblan och dess medier. ÅS jävla pop-up om att gilla dem på FB, oavsett om man gillar dem redan eller ej.</p><p> [USER=13861]@glisseur[/USER] hälsa egmont folket att de är bojkottade, och smått föraktade, av mig tills de tar bort skiten (för min åsikt har betydelse!!111!!ett).</p><p></p><p></p><p>Är du nöjd</p><p> [USER=45951]@Jibberisch[/USER]?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1065397, member: 33485"] Inte en chans att jag läser allt. Universitet har prestationskrav. Till att börja med vill jag gärna hävda två ting: 1) Vi lever i en subjektiv värld 2) En subjektiv värld är relativistisk Med det avklarat är en rimlig slutsats således att vi lever i oändligt många tänkbara världar. Varje individ lever i åtminstone en egen värld. Att delar världar överensstämmer får oss att känna samhörighet, ger oss förmågan att kommunicera osv. Detta får oss också att tro att objektivitet existerar och en del får till och med för sig att just deras värld, är av litet större värde (med reservation för olika värdeteorier) än andras. Med andra ord är många lika verklighetsfrånvända som Åsa Romson. Som flera redan har varit inne på är det svårt att göra en tidning som passar samtliga tänkbara ovanstående individer/världar. Det hela försvåras ännu mer av att den grova generalisering/kategorisering som genomsyrat tråden (hardcore/skidåkare/turist) inte är applicerbar i praktiken. Ett hjälpligt verktyg absolut, men det tar slut där. Vart skulle till exempel jag hamna på den skalan (likt Linus läser jag sällan skidmedia om det inte är av speciell anledning)? Tidigare nämnda prestationskrav gör att jag förmodligen inte ens kvalar in som turist men samtidigt har jag förmodligen en större inblick eller förståelse för prylar, resmål och många människor i skidbubblan än majoriteten av ÅS/FR's läsare (har inte direkt läst AK så jag kommenterar inte den alls men den förefaller uppskattad). Hur ska skidmedia nå mig? Jag läser gärna om någon nykomling på FWQ som storpresterade under någon tävling, jag läser gärna djuplodande intervjuer/reportage om någon hobbyingenjör som bygger skidor på underliga vis (så länge det inte är den där gossen från RAX) - av den enkla anledningen av att jag finner det lärorikt och/eller intressant, vilket större delen av knappt-kvala-in-som-turist-gruppen förmodligen inte skulle göra. Lägg till att skidbubblan är liten, väldigt liten, alla känner alla och alla vet allt om alla fem minuter efter att något skett (något saltat). Harcoregruppen är alltså sjukt svår att skriva intervjuer för, prylar har de redan koll på eller vet redan vad de vill ha (dessutom vet de flesta här att allt går att åka på). Resmål med enormt potent terräng, tävlingstips eller liknande gör sig nog bra här tillsammans med efterblivna krönikor. Den senare gör sig nog bra över alla grupper. Vad skidåkaren och turisten vill läsa om vet nog de flesta i branschen redan om. Det ska alltså skrivas om en subjektiv värld för andra världar... Lägg till ytterligare världar i form av normer i samhället med alla dess undergrupperingar och värderingar. Få det att passa alla med gemensamma nämnaren "skidåkning". Någon i tråden var inne på just det, minsta gemensamma nämnaren. Den borde vara skidåkning och text om just skidåkning levererar väl samtliga digitala och tryckta magasin? Vad samröre med andra företag så är väl det varken mer eller mindre än en nödvändighet för att vara en välkommen del av den någorlunda gemensamma världen samhället? Oavsett vad så är ett företag inte välkommet utan en ekonomi. ÅS skidtest har jag svårt att tänka mig är riggat, olika åkare gillar olika skidor och det finns få, om ens någon skida som är rakt igenom skräp (även om subjektiva omdömen klassar dem som sådana). AK's produktguide behövde bilder och gav länkar som tack (@jonsbert)? - Inga konstigheter i det. Svenska skidbubblan är liten och väldigt vänlig, alla (läs de allra flesta) hjälper till med vad de kan - åt alla håll. Detta av en mycket enkel anledning; passion för skidåkning. Det finns däremot en sak som stör mig mer än allt inom den här lilla bubblan och dess medier. ÅS jävla pop-up om att gilla dem på FB, oavsett om man gillar dem redan eller ej. [USER=13861]@glisseur[/USER] hälsa egmont folket att de är bojkottade, och smått föraktade, av mig tills de tar bort skiten (för min åsikt har betydelse!!111!!ett). Är du nöjd [USER=45951]@Jibberisch[/USER]? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
När blir det lite reportage från andra ställen än de vanliga jävla alperna ;)
Tillbaka
Topp