Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
När blir det lite reportage från andra ställen än de vanliga jävla alperna ;)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jibberisch" data-source="post: 1065559" data-attributes="member: 45951"><p>[USER=53850]@larssa[/USER]</p><p></p><p>Skriver detta lite under protest. Hade egentligen inte tänkt skriva någonting mer här då jag inte tycker att jag tillför speciellt mycket. Men fan, fuck it! Galenskap? Det här är internet.</p><p></p><p>Så jag skriver ändå. Trots att det egentligen bara kommer låta som ett försvarstal. Vilket jag inte heller är speciellt intresserad av. Det gynnar ingen. Men som du formulerar dig ibland blir det lite svårt att göra någonting annat.</p><p></p><p>@gabstract - ska försöka hålla mig kort!!!1 (Det misslyckades)</p><p></p><p>Först och främst tycker jag som många andra att detta är en väldigt intressant diskussion. Det är dock lite svårt att formulera sig i text mot människor man inte känner. (Ja, jag inser ironin i den meningen med tanke på vad jag ibland får betalt för att göra.) </p><p></p><p>Så här, ungefär. Beroende på hur man väljer att se på saken.</p><p></p><p>(Vill också understryka att jag inte är speciellt illa berörd, tuggar inte fradga eller tagit kritik/feedback personligt. Jag gör sällan det. Sist var det när</p><p> [USER=13861]@glisseur[/USER] anklagade mig för att skriva buskis.)</p><p></p><p>1. Kallar mig introvert!?</p><p></p><p>(Visst, med all rätt! Till viss del. Jag har i mångt och mycket väldigt svårt att kliva utanför min egen lilla låda. Men jag trivs där. Det är därför jag inte skriver om t.ex. all skidåkning. Lyxen för mig som frilansare är dock just detta. Jag skriver om det jag vill. Jag pitchar in det jag känner för. Eller tackar ja till något förslag</p><p> [USER=13861]@Glisseur[/USER] eller</p><p> [USER=58728]@simon_tjernstrom[/USER] hör av sig med.)</p><p></p><p>Så okej. Där har du inte fel. Men vad är du då? Du då!!1 Får upprepa mig lite här känner jag. Ber om ursäkt för det. Och jag tycker du brister lite i din självinsikt här. I vad redaktörerna här i tråden egentligen har att göra med.</p><p></p><p>Du sitter ju också i din egen navel, med ett litet nyckelhål och säger att du:</p><p></p><p>- Är den perfekta målgruppen.</p><p>- Älskar all skidåkning, i alla färger och former.</p><p>- Inte vill läsa om all skidåkning.</p><p>- Vill ha något nyskapande (inte bloggar). Lite video kanske.</p><p>- Tycker t.ex. att Abisko är uttjatat. (Hur då? Jämfört med vad?)</p><p></p><p>Upp med blicken. Vi måste andas genom näsan.</p><p></p><p>2. Jag tycker inte du har kommit med några konkreta förslag alls. Förutom att ta bort bloggar om friåkning på en friåkningssida? (Samtidigt som du vill ha mer "bakom kulisserna"-texter.) </p><p></p><p>3. Vad gäller media och format är jag personligen lite av en gammal ödla som borde fått en komet i skallen för längesedan antar jag. Kalla mig "Lillefot". Jag skriver, i text, jag tycker inte om att redigera film, inte om att stå framför kameran och slutartider och isotal är rena grekiskan. Det lämnar jag till andra som är bättre och mer engagerade än jag. Någonting jag förr eller senare kommer få lida för antar jag. Eftersom folk inte läser saker längre. Men det är ett beslut med öppna ögon.</p><p></p><p><em>När detta händer köper jag nog ett flak Tubbisar och en flaska rom. Ringer till Köttis och vrålar in en beställning på bacon och åker norrut. Jag stannar sedan i en liten trädgård där myntan växer stark, grillen är varm och solen går ner över Skutan. Kastar romen åt surjämten, väntar på att en grogg flyger ur köket och konstaterar att det var ganska kul ändå. Så länge det varade. Frid över Torsten och gud bevare oss om vi behöver börja betala för skidresor igen...</em></p><p></p><p>4. Jag tycker personligen att det känns som om du placerar dig på en liten piedestal här. Det är skitbra att du tar upp dina åsikter. Att du drar igång en tråd och skapar dialog/debatt.</p><p></p><p>Men du formulerar dig som om du blir lite förbannad för att ingen kommer med den gyllene gåsen till din hönsgård. Nu! Direkt! Här! Bom! Bara för att du sprejat lite guldfärg på en rulle hönsnät. (Se också punkt 6 angående avsaknad av guldfärgade gäss.)</p><p></p><p>För jag tror, jag vet, att redaktörsjävlarna här i tråden brinner för det dom gör, men det mesta här i tråden har jag hört från dom förut. Fler gånger. Både nu och då. Av de flesta. Därför kanske du upplever deras svar som arrogant eller lite svalt. Det är liksom inget nytt problem detta, fan som jag skrivit tidigare det ältas mest hela tiden. Därmed inte sagt att det var dumt att ta upp det igen. Fråga någon som känner mig, jag gillar att älta saker. Genom ältande går vi framåt. Eller bakåt. Det är inte heller fel att gå bakåt. Vill bara påpeka det. Ge mig en skrivmaskin och en polaroidkamera!</p><p></p><p>5. För eder information - jag tycker att du är lite douchig i somliga formuleringar mot somliga personer i tråden. Kopplat till punkt 4 och piedestalen här ovan. Och igen, bara min känsla, ingen absolut sanning. Men fan, lugna sig lite. Kom igen nu katten, det svänger ju!</p><p></p><p>6. Lite mer konstruktivt och mindre försvarstal?</p><p></p><p>Okej, hur mycket budget tror du att det finns i skidmedia? Hur många personer i Sverige tror du har som heltidsjobb att producera skidrelaterat material? Hur mycket pengar tror du en skidtext/bilder/film ger? Förutom ett fåtal flashiga fotografer, får vi andra betalt i liftkort och klistermärken. Nästan. Inte riktigt. Men åt det hållet.</p><p></p><p>Dra en text med ett gäng bilder till</p><p> [USER=58728]@simon_tjernstrom[/USER] och se om priset du får går att leva på!!!1 Mohahahaha.</p><p></p><p>Slå en pling till Egmont och hör efter vad dom prioriterar, King Magazine eller Åka skidor? </p><p></p><p>Kolla upp hur mycket annonser omsätter?</p><p></p><p>Nyskapande? Filmer! Bakom kulisserna! Hur skapas det? (Fast det ska inte vara bloggar och okända åkare och helst inte Reine B. Matilda R. Wille L. eller andra kända upprepningar...Hur många åkare finns det i skidbubblan?) </p><p></p><p>Budget. Budget. Budget. </p><p></p><p>7. Att låta läsarna bli en del av det redaktionella materialet? Vanliga skidåkare, som är med och bidrar med sitt material? Har egna subjektiva synpunkter, ur deras synvinkel, med vad dom gör? Vad redaktionen gör? Åkning på "vanliga" skidåkares nivå? Bortom proffsen och proffsfotografer? Bakom kulisserna liksom? Är det vad du efterfrågar? *host* <strong>bloggar</strong> *host*</p><p></p><p>8. Personligen gillar jag mångfalden. Jag gillar att läsa om saker jag aldrig kommer att göra själv. T.ex. en vecka i Mica eller CMH eller att skida nedför K2. Jag gillar att läsa om människor som livnär sig på eller runt omkring skidåkning. Proffs och deras tankar och funderingar. Skidtillverkare och andra entreprenörer i vår skidbubbla. Jag gillar att läsa om olika udda profiler och lattjo kufar som lurar omkring i bergen. Jag gillar att läsa om orter där jag varit, för att se vad jag missade, för att kanske lära mig något. Jag gillar att läsa om ställen jag aldrig varit på, men önskar besöka. Jag gillar att läsa andras tolkningar och upplevelser på skidor. Från bergen. Fan, jag gillar nästan att läsa om utrustning ibland.</p><p></p><p>Utan att förminska innehållet i den här tråden eller någon i den. Jag gillar att det inte behöver vara så allvarligt. Inte på liv och död. Det är så mycket annat som är på just liv och död nu för tiden. Skidor är roligt och glass är gott.</p><p></p><p>Waka. Waka.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jibberisch, post: 1065559, member: 45951"] [USER=53850]@larssa[/USER] Skriver detta lite under protest. Hade egentligen inte tänkt skriva någonting mer här då jag inte tycker att jag tillför speciellt mycket. Men fan, fuck it! Galenskap? Det här är internet. Så jag skriver ändå. Trots att det egentligen bara kommer låta som ett försvarstal. Vilket jag inte heller är speciellt intresserad av. Det gynnar ingen. Men som du formulerar dig ibland blir det lite svårt att göra någonting annat. @gabstract - ska försöka hålla mig kort!!!1 (Det misslyckades) Först och främst tycker jag som många andra att detta är en väldigt intressant diskussion. Det är dock lite svårt att formulera sig i text mot människor man inte känner. (Ja, jag inser ironin i den meningen med tanke på vad jag ibland får betalt för att göra.) Så här, ungefär. Beroende på hur man väljer att se på saken. (Vill också understryka att jag inte är speciellt illa berörd, tuggar inte fradga eller tagit kritik/feedback personligt. Jag gör sällan det. Sist var det när [USER=13861]@glisseur[/USER] anklagade mig för att skriva buskis.) 1. Kallar mig introvert!? (Visst, med all rätt! Till viss del. Jag har i mångt och mycket väldigt svårt att kliva utanför min egen lilla låda. Men jag trivs där. Det är därför jag inte skriver om t.ex. all skidåkning. Lyxen för mig som frilansare är dock just detta. Jag skriver om det jag vill. Jag pitchar in det jag känner för. Eller tackar ja till något förslag [USER=13861]@Glisseur[/USER] eller [USER=58728]@simon_tjernstrom[/USER] hör av sig med.) Så okej. Där har du inte fel. Men vad är du då? Du då!!1 Får upprepa mig lite här känner jag. Ber om ursäkt för det. Och jag tycker du brister lite i din självinsikt här. I vad redaktörerna här i tråden egentligen har att göra med. Du sitter ju också i din egen navel, med ett litet nyckelhål och säger att du: - Är den perfekta målgruppen. - Älskar all skidåkning, i alla färger och former. - Inte vill läsa om all skidåkning. - Vill ha något nyskapande (inte bloggar). Lite video kanske. - Tycker t.ex. att Abisko är uttjatat. (Hur då? Jämfört med vad?) Upp med blicken. Vi måste andas genom näsan. 2. Jag tycker inte du har kommit med några konkreta förslag alls. Förutom att ta bort bloggar om friåkning på en friåkningssida? (Samtidigt som du vill ha mer "bakom kulisserna"-texter.) 3. Vad gäller media och format är jag personligen lite av en gammal ödla som borde fått en komet i skallen för längesedan antar jag. Kalla mig "Lillefot". Jag skriver, i text, jag tycker inte om att redigera film, inte om att stå framför kameran och slutartider och isotal är rena grekiskan. Det lämnar jag till andra som är bättre och mer engagerade än jag. Någonting jag förr eller senare kommer få lida för antar jag. Eftersom folk inte läser saker längre. Men det är ett beslut med öppna ögon. [i]När detta händer köper jag nog ett flak Tubbisar och en flaska rom. Ringer till Köttis och vrålar in en beställning på bacon och åker norrut. Jag stannar sedan i en liten trädgård där myntan växer stark, grillen är varm och solen går ner över Skutan. Kastar romen åt surjämten, väntar på att en grogg flyger ur köket och konstaterar att det var ganska kul ändå. Så länge det varade. Frid över Torsten och gud bevare oss om vi behöver börja betala för skidresor igen...[/i] 4. Jag tycker personligen att det känns som om du placerar dig på en liten piedestal här. Det är skitbra att du tar upp dina åsikter. Att du drar igång en tråd och skapar dialog/debatt. Men du formulerar dig som om du blir lite förbannad för att ingen kommer med den gyllene gåsen till din hönsgård. Nu! Direkt! Här! Bom! Bara för att du sprejat lite guldfärg på en rulle hönsnät. (Se också punkt 6 angående avsaknad av guldfärgade gäss.) För jag tror, jag vet, att redaktörsjävlarna här i tråden brinner för det dom gör, men det mesta här i tråden har jag hört från dom förut. Fler gånger. Både nu och då. Av de flesta. Därför kanske du upplever deras svar som arrogant eller lite svalt. Det är liksom inget nytt problem detta, fan som jag skrivit tidigare det ältas mest hela tiden. Därmed inte sagt att det var dumt att ta upp det igen. Fråga någon som känner mig, jag gillar att älta saker. Genom ältande går vi framåt. Eller bakåt. Det är inte heller fel att gå bakåt. Vill bara påpeka det. Ge mig en skrivmaskin och en polaroidkamera! 5. För eder information - jag tycker att du är lite douchig i somliga formuleringar mot somliga personer i tråden. Kopplat till punkt 4 och piedestalen här ovan. Och igen, bara min känsla, ingen absolut sanning. Men fan, lugna sig lite. Kom igen nu katten, det svänger ju! 6. Lite mer konstruktivt och mindre försvarstal? Okej, hur mycket budget tror du att det finns i skidmedia? Hur många personer i Sverige tror du har som heltidsjobb att producera skidrelaterat material? Hur mycket pengar tror du en skidtext/bilder/film ger? Förutom ett fåtal flashiga fotografer, får vi andra betalt i liftkort och klistermärken. Nästan. Inte riktigt. Men åt det hållet. Dra en text med ett gäng bilder till [USER=58728]@simon_tjernstrom[/USER] och se om priset du får går att leva på!!!1 Mohahahaha. Slå en pling till Egmont och hör efter vad dom prioriterar, King Magazine eller Åka skidor? Kolla upp hur mycket annonser omsätter? Nyskapande? Filmer! Bakom kulisserna! Hur skapas det? (Fast det ska inte vara bloggar och okända åkare och helst inte Reine B. Matilda R. Wille L. eller andra kända upprepningar...Hur många åkare finns det i skidbubblan?) Budget. Budget. Budget. 7. Att låta läsarna bli en del av det redaktionella materialet? Vanliga skidåkare, som är med och bidrar med sitt material? Har egna subjektiva synpunkter, ur deras synvinkel, med vad dom gör? Vad redaktionen gör? Åkning på "vanliga" skidåkares nivå? Bortom proffsen och proffsfotografer? Bakom kulisserna liksom? Är det vad du efterfrågar? *host* [b]bloggar[/b] *host* 8. Personligen gillar jag mångfalden. Jag gillar att läsa om saker jag aldrig kommer att göra själv. T.ex. en vecka i Mica eller CMH eller att skida nedför K2. Jag gillar att läsa om människor som livnär sig på eller runt omkring skidåkning. Proffs och deras tankar och funderingar. Skidtillverkare och andra entreprenörer i vår skidbubbla. Jag gillar att läsa om olika udda profiler och lattjo kufar som lurar omkring i bergen. Jag gillar att läsa om orter där jag varit, för att se vad jag missade, för att kanske lära mig något. Jag gillar att läsa om ställen jag aldrig varit på, men önskar besöka. Jag gillar att läsa andras tolkningar och upplevelser på skidor. Från bergen. Fan, jag gillar nästan att läsa om utrustning ibland. Utan att förminska innehållet i den här tråden eller någon i den. Jag gillar att det inte behöver vara så allvarligt. Inte på liv och död. Det är så mycket annat som är på just liv och död nu för tiden. Skidor är roligt och glass är gott. Waka. Waka. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
När blir det lite reportage från andra ställen än de vanliga jävla alperna ;)
Tillbaka
Topp