Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
När blir det lite reportage från andra ställen än de vanliga jävla alperna ;)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1065587" data-attributes="member: 13861"><p>Ordet <em>skidturist</em> var en grov förenkling från min sida, som dessutom</p><p> [USER=45951]@Jibberisch[/USER] fått helt om bakfoten. Enligt min högst oakademiska definition menar jag en person som egentligen har någon större känslomässig koppling till skidåkning än lite stugmys, ett par pistsvängar och lite afterski. Är det snö på träden, fint. Är det sol, ännu bättre. Själva skidåkningen är av underordnad betydelse. Semestern är det viktiga och det kan lika gärna bli Thailand som Sälen.</p><p></p><p>En <em>skidåkare</em> (återigen enligt mitt sätt att se på saken) är en person som har en känslomässig koppling till skidåkning. Där själva åkningen betyder något, det är något man längtar till och man är beredd att göra avkall på andra saker för att kunna köpa nya skidor eller åka på en skidresa. Egentligen spelar det mindre roll om du åker skidor 3 dagar per år, eller 263, om du är 15 eller 75 eller om du åker pist eller bara går toppturer, du kan fortfarande vara en skidåkare i själen för det. Felet som vi ofta gör i dom här diskussionerna är att hamna i ett elitistiskt perspektiv där det är så förbannat viktigt vem som är mest true eller inte. Du behöver inte droppa minst 8 meter i Mittel Sulz och köra minst FWQ för att kvala in under epitetet skidåkare och därmed erövra rätten att läsa ett visst skidmedia. Det räcker jäkligt långt att älska skidåkning.</p><p></p><p>Och det lilla jag vet om dig Åke, och det faktum att du är inne på ett skidforum gör till något betydligt mer än en skidturist.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1065587, member: 13861"] Ordet [i]skidturist[/i] var en grov förenkling från min sida, som dessutom [USER=45951]@Jibberisch[/USER] fått helt om bakfoten. Enligt min högst oakademiska definition menar jag en person som egentligen har någon större känslomässig koppling till skidåkning än lite stugmys, ett par pistsvängar och lite afterski. Är det snö på träden, fint. Är det sol, ännu bättre. Själva skidåkningen är av underordnad betydelse. Semestern är det viktiga och det kan lika gärna bli Thailand som Sälen. En [i]skidåkare[/i] (återigen enligt mitt sätt att se på saken) är en person som har en känslomässig koppling till skidåkning. Där själva åkningen betyder något, det är något man längtar till och man är beredd att göra avkall på andra saker för att kunna köpa nya skidor eller åka på en skidresa. Egentligen spelar det mindre roll om du åker skidor 3 dagar per år, eller 263, om du är 15 eller 75 eller om du åker pist eller bara går toppturer, du kan fortfarande vara en skidåkare i själen för det. Felet som vi ofta gör i dom här diskussionerna är att hamna i ett elitistiskt perspektiv där det är så förbannat viktigt vem som är mest true eller inte. Du behöver inte droppa minst 8 meter i Mittel Sulz och köra minst FWQ för att kvala in under epitetet skidåkare och därmed erövra rätten att läsa ett visst skidmedia. Det räcker jäkligt långt att älska skidåkning. Och det lilla jag vet om dig Åke, och det faktum att du är inne på ett skidforum gör till något betydligt mer än en skidturist. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
När blir det lite reportage från andra ställen än de vanliga jävla alperna ;)
Tillbaka
Topp