Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
När bör man byta en gammal transceiver?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 989130" data-attributes="member: 47541"><p>Ok ,back online.</p><p></p><p>Rabbit, eftersom de flesta transceivers som har funktioner att kunna filtrera bort signaler som man redan hittat (avflaggning, markering etc) bygger på indentifiering av amplitudhöjningar så kan en lång signal från en analog transceiver dölja amplitudhöjningarna från de kortare digitala signalerna. </p><p></p><p>Skidmannen, ledsen för att jag hackar på dig men jag har funderat lite till på det du skrev tidigare. Är det någon pryl man ska uppdatera och köpa ny när det finns bättre modeller så bör det ju faktiskt vara den som kan rädda ditt liv. Lägg hellre pengarna på en ny bra transceiver än en ny I-phone, goretex-jacka eller nya skidor. Sen måste jag också pika dig för din "bra" spade. Den är en gammal modell som inte hade T6-härdat aluminium i bladet och alla sådana spadar har visat sig inte vara tillräckligt hållbara för lavinräddning. Sök gärna på FR-forumet så hittar du mer info eller så söker du på Genswein & Eide på stora nätet. De gjorde ett intressant spadtest för några år sedan.</p><p></p><p>JohanKristofers, X1 har en kort signal men är en skräptransceiver i övrigt. Köp en ny!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 989130, member: 47541"] Ok ,back online. Rabbit, eftersom de flesta transceivers som har funktioner att kunna filtrera bort signaler som man redan hittat (avflaggning, markering etc) bygger på indentifiering av amplitudhöjningar så kan en lång signal från en analog transceiver dölja amplitudhöjningarna från de kortare digitala signalerna. Skidmannen, ledsen för att jag hackar på dig men jag har funderat lite till på det du skrev tidigare. Är det någon pryl man ska uppdatera och köpa ny när det finns bättre modeller så bör det ju faktiskt vara den som kan rädda ditt liv. Lägg hellre pengarna på en ny bra transceiver än en ny I-phone, goretex-jacka eller nya skidor. Sen måste jag också pika dig för din "bra" spade. Den är en gammal modell som inte hade T6-härdat aluminium i bladet och alla sådana spadar har visat sig inte vara tillräckligt hållbara för lavinräddning. Sök gärna på FR-forumet så hittar du mer info eller så söker du på Genswein & Eide på stora nätet. De gjorde ett intressant spadtest för några år sedan. JohanKristofers, X1 har en kort signal men är en skräptransceiver i övrigt. Köp en ny! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
När bör man byta en gammal transceiver?
Tillbaka
Topp