Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
När bör man byta en gammal transceiver?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 989148" data-attributes="member: 47541"><p>Tack MnO för du tar upp ämnet! Jag har ju helt glömt frekvensdriftningen!!!</p><p></p><p>Den modell som har störst problem med detta är F1 men problemet ligger inte bara hos den sändande enheten utan det har visat sig att vissa äldre digitala transceivers, till exempel Opto 3000, har stora problem att ta in signaler som halkat utanför sin ursprungliga frekvens.</p><p></p><p>Nyare transceivermodeller lyssnar på ett bredare band och tar upp även sådana enheter som börjat halka snett (inom en viss rimlighet). Kolla specifikationen innan du köper en ny.</p><p></p><p>I den senaste programvara för Pieps DSP har man till och med byggt en en testfunktion där man kan kolla på vilken frekvens en transceiver egentligen sänder.</p><p></p><p>Om problemet är bort byggt med stabilare teknik vet jag inte. Det får framtiden utvisa när våra nya Pulse, DSP:er och andra nyare modeller börjar svikta...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 989148, member: 47541"] Tack MnO för du tar upp ämnet! Jag har ju helt glömt frekvensdriftningen!!! Den modell som har störst problem med detta är F1 men problemet ligger inte bara hos den sändande enheten utan det har visat sig att vissa äldre digitala transceivers, till exempel Opto 3000, har stora problem att ta in signaler som halkat utanför sin ursprungliga frekvens. Nyare transceivermodeller lyssnar på ett bredare band och tar upp även sådana enheter som börjat halka snett (inom en viss rimlighet). Kolla specifikationen innan du köper en ny. I den senaste programvara för Pieps DSP har man till och med byggt en en testfunktion där man kan kolla på vilken frekvens en transceiver egentligen sänder. Om problemet är bort byggt med stabilare teknik vet jag inte. Det får framtiden utvisa när våra nya Pulse, DSP:er och andra nyare modeller börjar svikta... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
När bör man byta en gammal transceiver?
Tillbaka
Topp