Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
När kommer raklaggens renässans?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="erik_lagg" data-source="post: 1254093" data-attributes="member: 88096"><p>De där Blizzardskidorna minns jag. Mina sista old-school-skidor var ett par 203 långa skrikgula Kästle med finesser som high molecular sintered race base och en Tyroliabindning som hette något med VIP-edition.</p><p>Raklagg tycker jag är lite missvisande då dessa skidor hade en radie på sådär 50 meter. På en främjarkurs ca 1990 tränade vi på något som de kallade skidans sväng. Vi ställde oss med skidspetsarna rakt ner och vinklade kanterna. Efter sådär en tredjedel av Ingemarsbacken (?) hade vi fått till en sväng på 90 grader. Men ingen av oss tänkte tanken att det vore fint med lite mer sväng i skidan då. Många beskriver det som att idealet på denna tid var att åka kloss med sladdsväng. På instruktörsutbildningarna på 80-talet lärde man sig dock att stå brett isär med skidorna (axelbredd) och försöka åka skärande sväng med högavlastning (åtminstone vid storslalom). Inte ofta det gick egentligen men målet var det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="erik_lagg, post: 1254093, member: 88096"] De där Blizzardskidorna minns jag. Mina sista old-school-skidor var ett par 203 långa skrikgula Kästle med finesser som high molecular sintered race base och en Tyroliabindning som hette något med VIP-edition. Raklagg tycker jag är lite missvisande då dessa skidor hade en radie på sådär 50 meter. På en främjarkurs ca 1990 tränade vi på något som de kallade skidans sväng. Vi ställde oss med skidspetsarna rakt ner och vinklade kanterna. Efter sådär en tredjedel av Ingemarsbacken (?) hade vi fått till en sväng på 90 grader. Men ingen av oss tänkte tanken att det vore fint med lite mer sväng i skidan då. Många beskriver det som att idealet på denna tid var att åka kloss med sladdsväng. På instruktörsutbildningarna på 80-talet lärde man sig dock att stå brett isär med skidorna (axelbredd) och försöka åka skärande sväng med högavlastning (åtminstone vid storslalom). Inte ofta det gick egentligen men målet var det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
När kommer raklaggens renässans?
Tillbaka
Topp