Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
När kommer raklaggens renässans?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="CharlieWestlund" data-source="post: 1254130" data-attributes="member: 161981"><p>Dagens störtloppskidor väger massor, de går inte att jämföra med gamla slalomskidor. En modern störtloppskida med racebindning väger minst det dubbla som en klassisk skida i samma längd. Störtloppskidor med radie 45-50m är i stort sett värdelösa i under 70km/h. Dessutom så har de en förhållandevis bred midja, vilket gör att kantväxlingarna kräver större insats och kortsväng blir kämpigt.</p><p></p><p>Många som åker endast ett fåtal tillfällen om året gör inte carvingsvängar. Knappt ens i dem flackaste av backar. För dem förstår jag inte alls poängen med att ha carvingskidor, möjligtvis att det är lättare att ta sig ned eftersom att skidan är kortare, men jag tror knappast att det är särskilt rolig åkning. Skulle vara väldigt kul att låta någon sådan åka en vecka på gamla skidor för att höra vad skillnaden var. En kompis till mig som lider av kronisk bakvikt provade mina skidor ett åk och sade "aldrig mer ". Han har helt fel grundteknik även på carvingskidor, men de initierar sväng lättare och är mer förlåtande så han klarar sig på dem.</p><p></p><p></p><p>Sen får man kanske komma ihåg att jag som åker väldigt många dagar per år, åker för att söka känsla och hitta den perfekta svängen, inte för att ta mig ned till dalen på enklast möjliga vis.</p><p></p><p>Jag tycker det är tråkigt att skidtillverkare lägger ned 50(?) års utveckling av skidor bara för att det kommer något nytt. Sen förstår jag såklart att de inte kan tillverka och sälja skidor som inte efterfrågas.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="CharlieWestlund, post: 1254130, member: 161981"] Dagens störtloppskidor väger massor, de går inte att jämföra med gamla slalomskidor. En modern störtloppskida med racebindning väger minst det dubbla som en klassisk skida i samma längd. Störtloppskidor med radie 45-50m är i stort sett värdelösa i under 70km/h. Dessutom så har de en förhållandevis bred midja, vilket gör att kantväxlingarna kräver större insats och kortsväng blir kämpigt. Många som åker endast ett fåtal tillfällen om året gör inte carvingsvängar. Knappt ens i dem flackaste av backar. För dem förstår jag inte alls poängen med att ha carvingskidor, möjligtvis att det är lättare att ta sig ned eftersom att skidan är kortare, men jag tror knappast att det är särskilt rolig åkning. Skulle vara väldigt kul att låta någon sådan åka en vecka på gamla skidor för att höra vad skillnaden var. En kompis till mig som lider av kronisk bakvikt provade mina skidor ett åk och sade "aldrig mer ". Han har helt fel grundteknik även på carvingskidor, men de initierar sväng lättare och är mer förlåtande så han klarar sig på dem. Sen får man kanske komma ihåg att jag som åker väldigt många dagar per år, åker för att söka känsla och hitta den perfekta svängen, inte för att ta mig ned till dalen på enklast möjliga vis. Jag tycker det är tråkigt att skidtillverkare lägger ned 50(?) års utveckling av skidor bara för att det kommer något nytt. Sen förstår jag såklart att de inte kan tillverka och sälja skidor som inte efterfrågas. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
När kommer raklaggens renässans?
Tillbaka
Topp