Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
När kommer raklaggens renässans?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="CharlieWestlund" data-source="post: 1271608" data-attributes="member: 161981"><p>Tack för tipset, jag åker väldigt mycket telemark också. Ca fyra dagar telemark och tre dagar alpint i veckan. Ibland byter jag vid lunch. Telemark är fantastiskt roligt, där är det verkligen upp till skidåkarens teknik att få till en bra sväng. I alpint är det bara vinkla knäna så svänger skidorna. Vem som helst med lite instruktioner kan göra en carvingsväng på alpint men på telisar krävs det mer feeling och know-how. Jag gillar det. Skidåkning är inte roligt utan utmaning. Jag började med Telis i våras, då på en polares morbrors gamla turskidor. Tre-pinbindningar, snörningspjäxor och 200cm långa. Det var en utmaning utan dess like, speciellt då jag vid tillfället aldrig åkt telis innan. Just nu åker jag med Scarpa t4 och carvingskidor så skillnaden är påtaglig. Intressant vore hur väl jag skulle behärska de gamla turskidorna med tekniken jag idag besitter. Min telisresa platsar kanske inte i denna tråd, men jag tror ändå jag fastnade för telis av samma anledning som jag fattat tycke för straights, just att det är upp till åkaren att styra åkningen. Utan rätt tekning blir du en Jerry. Med god teknik åker du bra, riktigt bra, snyggt och frihetskänslan är större än något du känt tidigare. </p><p></p><p>Och Norly, jag åker inte ”retroskidor” för retrogrejens skull, utan tro mig, jag hade klippt till direkt om jag fick chansen på ett par nyproducerade 205 långa skidor med obefintlig svängradie. Nog för att det är kul att fynda i sopcontainrar men jag är trött på torra, repiga belag och sargade stålkanter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="CharlieWestlund, post: 1271608, member: 161981"] Tack för tipset, jag åker väldigt mycket telemark också. Ca fyra dagar telemark och tre dagar alpint i veckan. Ibland byter jag vid lunch. Telemark är fantastiskt roligt, där är det verkligen upp till skidåkarens teknik att få till en bra sväng. I alpint är det bara vinkla knäna så svänger skidorna. Vem som helst med lite instruktioner kan göra en carvingsväng på alpint men på telisar krävs det mer feeling och know-how. Jag gillar det. Skidåkning är inte roligt utan utmaning. Jag började med Telis i våras, då på en polares morbrors gamla turskidor. Tre-pinbindningar, snörningspjäxor och 200cm långa. Det var en utmaning utan dess like, speciellt då jag vid tillfället aldrig åkt telis innan. Just nu åker jag med Scarpa t4 och carvingskidor så skillnaden är påtaglig. Intressant vore hur väl jag skulle behärska de gamla turskidorna med tekniken jag idag besitter. Min telisresa platsar kanske inte i denna tråd, men jag tror ändå jag fastnade för telis av samma anledning som jag fattat tycke för straights, just att det är upp till åkaren att styra åkningen. Utan rätt tekning blir du en Jerry. Med god teknik åker du bra, riktigt bra, snyggt och frihetskänslan är större än något du känt tidigare. Och Norly, jag åker inte ”retroskidor” för retrogrejens skull, utan tro mig, jag hade klippt till direkt om jag fick chansen på ett par nyproducerade 205 långa skidor med obefintlig svängradie. Nog för att det är kul att fynda i sopcontainrar men jag är trött på torra, repiga belag och sargade stålkanter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
När kommer raklaggens renässans?
Tillbaka
Topp