Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Närmaste kurs - Stockholm
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="user93315" data-source="post: 832003"><p>Det stämmer att Friluftsfrämjandet anordnar nybörjarkurser i telemark . I skidskolan i Hammarbybacken är som sagt full då jag själv ska jobba där. Men privatlektion kan ordnas om så önskas på annan plats. </p><p></p><p>En telemarksavdelning under Friluftsfrämjandet i Stockholm som heter Skidalpinism finns på bergsidan.se De ska ordna en telemarksresa 9-12dec som vänder sig till nybörjare upp till proffs. Kolla in den om du har bråttom i din utveckling.</p><p></p><p>Och självklart går det att klura ut på egen hand hur dessa telemarkssvängar ska gå till, räcker att du kollar in lite beskrivande bilder, lär dig några övningar för tips fråga mig och testar själv med lämplig utrustning. </p><p></p><p>Finns dock flera sätt att åka för att komma i telemarksposition: från plogning till telemarksväng samt från telemarkssväng till telemarksväng. Med djupa knäböjningar eller endast med att den ena foten ställs som om man står på tårna. Denna sista variant av knäböjningar är den minst krävande för musklerna men svår att bemästra som nybörjare.</p><p></p><p>Jag har åkt i ca 8 år varav de två första åren med skidlärare och gått instruktörskurs grund. Tycker det är lättast att lära sig bäst i offpist med en så där 2dm lössnö i typ blåsvårigetsgrad backe eftersom att lössnön bidrar till stabiltet för balansen. Och det är just balansen som kan vara klurig i början presis som med snowboard enligt mig. Med speciella övningar och en telemarksinstruktör som ger dig feedback är det självklart lättare att avancera fortare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="user93315, post: 832003"] Det stämmer att Friluftsfrämjandet anordnar nybörjarkurser i telemark . I skidskolan i Hammarbybacken är som sagt full då jag själv ska jobba där. Men privatlektion kan ordnas om så önskas på annan plats. En telemarksavdelning under Friluftsfrämjandet i Stockholm som heter Skidalpinism finns på bergsidan.se De ska ordna en telemarksresa 9-12dec som vänder sig till nybörjare upp till proffs. Kolla in den om du har bråttom i din utveckling. Och självklart går det att klura ut på egen hand hur dessa telemarkssvängar ska gå till, räcker att du kollar in lite beskrivande bilder, lär dig några övningar för tips fråga mig och testar själv med lämplig utrustning. Finns dock flera sätt att åka för att komma i telemarksposition: från plogning till telemarksväng samt från telemarkssväng till telemarksväng. Med djupa knäböjningar eller endast med att den ena foten ställs som om man står på tårna. Denna sista variant av knäböjningar är den minst krävande för musklerna men svår att bemästra som nybörjare. Jag har åkt i ca 8 år varav de två första åren med skidlärare och gått instruktörskurs grund. Tycker det är lättast att lära sig bäst i offpist med en så där 2dm lössnö i typ blåsvårigetsgrad backe eftersom att lössnön bidrar till stabiltet för balansen. Och det är just balansen som kan vara klurig i början presis som med snowboard enligt mig. Med speciella övningar och en telemarksinstruktör som ger dig feedback är det självklart lättare att avancera fortare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Närmaste kurs - Stockholm
Tillbaka
Topp