Naxo NX 21 med Sir Francis Bacon

BoxR

Ny medlem
Har precis fått tag i ett par SFB och ska nu hitta ett par passande bindningar och funderar på Naxo NX 21. Tror iofs inte att jag kommer använda touringfunktionen allt för ofta men man vet ju aldrig.

Nu till frågan, kommer dessa att passa vad gäller bredden på skidan (115mm) och ski-stoppers?? Eller bör jag kika på något annat (The Duke blir för dyr)...

Tack på förhand.

//C

Köp en salomonbindning och ragga tag i ett par beggade trekkers. (Du kan få köpa mina)

NX21 blir för svampig för en så pass bred skida. Men vill du tvunget ha NX21:or så har jag även det över på lager (inkl extra wide stopper).

För övrigt går duken att få tag på för ca 3 lök - inte långt ifrån alternativen...

Om du inte planerar att tura med dom så ser jag absolut ingen anledning att sätta på en så klen och kass utförsbindning som Naxo.

Är ingen stor "turare" själv men tror att 115mm midja är aningens brett för skråmomentet under turande då vridmomentet blir för stort.

Jag skulle satsa på en riktig bindning istället, ev skaffa Trekkers för dom få gångerna du ska tura.

OK... NX idén ligger i papperskorgen... Bra med lite feedback!

Har ni något förslag på en "prisvärd" (är ju snål som fan) 115 wide bindning ?

MEN hellre lite dyrare än att skiten löser ut......

//C

920 e ju en ruskigt bra bindning, men man ska tänka på¨risken med en så hård bindning... kan vara otrevligt för knäna vid fall i lägre farter, speciellt i tung snö.
men är man tillräckligt stark, och åker hårt så finns det nog få bindningar som slår den,...

salomon 920 med din som börjar på 14 är väl kanske overkill för de flesta? Iofs kan man väl ta ut den extra fjädern och då få en 916 utan skala.

Annars har jag kanske ett par oanvända dukes till salu... 3000

Alltså, jag menar att om man ens överväger att sätta på Naxos så är man inte i målgruppen för ett par 920..

FF sa:
Alltså, jag menar att om man ens överväger att sätta på Naxos så är man inte i målgruppen för ett par 920..
Stämmer nog bra, drog bara fram ett fint exempel. Om det inte finns några andra här på fr så kan han alltid köpa dom och byta till sig ett par 916 eller dylikt.

Finns ett alternativ och det är så klart DUKE!!!!!! Du kan du både gå på tur och droppa klippor...

//H

Hasse sa:
Finns ett alternativ och det är så klart DUKE!!!!!! Du kan du både gå på tur och droppa klippor...

//H
BoxR sa:
Har precis fått tag i ett par SFB och ska nu hitta ett par passande bindningar och funderar på Naxo NX 21. Tror iofs inte att jag kommer använda touringfunktionen allt för ofta men man vet ju aldrig.

Nu till frågan, kommer dessa att passa vad gäller bredden på skidan (115mm) och ski-stoppers?? Eller bör jag kika på något annat (The Duke blir för dyr)...

Tack på förhand.

//C

Senast ändrad:
Duke är inte dyr... Kostar mindre än 920 tex.... Och finns inga alternativ fortfarande om du skall ha en tur bindning och alpinbindning.....

//H

Senast ändrad:
Hasse sa:
Duke är inte dur... Kostar mindre än 920 tex.... Och finns inga alternativ fortfarande om du skall ha en tur bindning och alpinbindning.....

//H
Aha, men jag har minsann köpt ett par DYNAFIT

nu jävlar ska det randonnebögas till tusen...

FF sa:
Aha, men jag har minsann köpt ett par DYNAFIT
Hur går det i så fall med den tillhörande neon-lycran? Hittat nåt schysst objekt? Jag såg ett par grymt heta brallor i Verbier helgen innan jul, vet i och för sig inte om ägaren ville sälja dem.

Med så pass tunga skidor så kan man lika gärna ha ett par tunga bindningar... Duke... det finns ingen ide att spara på vikten på bindningar och ändå ha tunga skidor...

Skall man trimma vikt på bindningarna skall man göra det på skidorna också.

Altså med ett par SFB så kör på Duke eller ett par Solly med Trekker.

Tex

SFB är iofs inte tunga någonstans... Betydligt lättare än Katana tex....

//H

Tillbaka
Topp