Ngn med erfarenhet av vriststöd!?!

Chris_Sthlm

Medlem
Tjaba!

Jag pajade foten för ett tag sedan där både hälsenan och ledband fick sig en ordentlig känga så nu har jag luskat lite över om det finns ngt vettigt vristskydd som kan ge bra extra stöd för det kommer dröja innan jag har fått tillbaka styrkan i leden. Kan det till och med finnas ngt som man kan använda i vinter i sina pjäxor!?!

Kan ni också komma på ngt mer sätt att stärka vristen utöver balansplatta, tåhävningar och gå i terräng skulle jag bli väldigt tacksam.

Ha d!

min sjukgymnast sa till mig att stå på den trasiga foten, blunda och göra 8 och sånt med den andra... det funkade bra för mig

jag har sabbat båda mina fötter så ;p tänjt ut ledbanden i båda fötterna. Vrist skydd kan du nog få tag på hos en sjukgymnast eller om du ber folk i sport affär att skaffa det så gör dom nog det åt dig. Men vrist skydd i pjäxor behöver du ju inte. Pjäxorna är ju det prefekta vrist stödet. och dessutom så fins det inte en möjlighet att få ner ett vriststöd i en pjäxa.

Sen är balansövningar det bästa sättet att bygga upp fotens leder och muskler igen. Sen när du ska komma igång på redigt igen har jag fått ett papper att gå efter =D. första steget är att springa i åttor, när du klarar det utan problem ska du försöka dig på att springa och göra 180 svängar, sen ska du springa och göra 360 svängar, sen kan du börja träna igen tex. springa i snabb fart eller liknande och sista steget är att börja tävla igen.

hoppas det fixar sig. / Martin

Japp!
Det finns bra och effektiva fotledsskydd, som går at köpa på ortopedtekniska verkstäder. En ny produkt som finns på marknaden är otroligt smidig och stabil. Kolla in www.djortho.com/products/DonJoy/physdistrep/detail.asp?id=176.
Den funkar.
Men kom ihåg att ochså träna på balansplatta för att förbättra ledpositionskänslan och stryrkan.
Lyca till!
Markus

Du kan även tejpa foten. Jag personligen anser att det ger ett lite kraftigare stöd då man kan dra åt lite extra där ett vriststöd inte hjälper. Jag skadade min vrist i vintras under ett träningspass och jag fick låna ett vriststöd.
Dock föredrog jag att tejpa foten, det går åt sjuhundans mycket tejp men faktumet är att det som sagt blir stabilare. Se till att inte bli beroende av ditt vriststöd, det är sjuktviktigt. Själv så fick man lite paranoia och trodde att så fort jag slutade med tejpen skulle jag få lägga mig på marken under träningspasset.

Hoppas vristen bättrar på sig!
Åk på

/Aske

Tillbaka
Topp