Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ni skandinaver kommer hit med fetare skidor än ni orkar bära.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1070813" data-attributes="member: 13863"><p>[USER=148784]@Lenz[/USER]</p><p>Nu var det några år sedan jag böjde knä ... men jag har kört på samma längd oavsett om skidan har varit monterad som telis eller alpint. Skulle JAG köpa ett par 100eight skulle jag tveklöst gå på 189 cm, men jag är snäppet större än du och väger in på omkring 95 kg. Du som väger +80 ska definitivt gå på minst 181 cm, 189 om du prioriterar flyt och stabilitet framför lekfullhet. Vi snackar ju inte om en skida för Trollskogen utan skida för höga hastigheter och stor åkning (på små eller stora berg). </p><p></p><p>Skillnaden mellan olika längder av en och samma skida är ofta mycket stora. Förutom det uppenbara, längden, är en längre skida hårdare och har längre skärningsradie. Den är helt enkelt byggd för en tyngre åkare och/eller tuffare tag! ;-)</p><p></p><p>@NilsAugustAhlnas</p><p>100eight är ju mer charger än jibb och jag skulle personligen inte vilja ha den allt för mitt/frammonterad och jag tror inte den är avsedd för en sådan montering. Völkl Two har ju däremot en helt annan karaktär mot mer backcountryjibb och mittmontering. Men utveckla gärna din erfarenhet.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1070813, member: 13863"] [USER=148784]@Lenz[/USER] Nu var det några år sedan jag böjde knä ... men jag har kört på samma längd oavsett om skidan har varit monterad som telis eller alpint. Skulle JAG köpa ett par 100eight skulle jag tveklöst gå på 189 cm, men jag är snäppet större än du och väger in på omkring 95 kg. Du som väger +80 ska definitivt gå på minst 181 cm, 189 om du prioriterar flyt och stabilitet framför lekfullhet. Vi snackar ju inte om en skida för Trollskogen utan skida för höga hastigheter och stor åkning (på små eller stora berg). Skillnaden mellan olika längder av en och samma skida är ofta mycket stora. Förutom det uppenbara, längden, är en längre skida hårdare och har längre skärningsradie. Den är helt enkelt byggd för en tyngre åkare och/eller tuffare tag! ;-) @NilsAugustAhlnas 100eight är ju mer charger än jibb och jag skulle personligen inte vilja ha den allt för mitt/frammonterad och jag tror inte den är avsedd för en sådan montering. Völkl Two har ju däremot en helt annan karaktär mot mer backcountryjibb och mittmontering. Men utveckla gärna din erfarenhet. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ni skandinaver kommer hit med fetare skidor än ni orkar bära.
Tillbaka
Topp