Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ni skandinaver kommer hit med fetare skidor än ni orkar bära.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1071007" data-attributes="member: 77701"><p>Jag har fått för mig att piståkare placeras mellan friåkare och längdåkare vad gäller stavlängd, inte mellan friåkare och jibbers. De flesta piståkare brukar vad jag sett följa "vänd staven uppåner, håll ovanför trugan, 90 graders vinkel i armbågen"-principen, medans de friåkare som inte nyttjar teleskopstavar oftare ses med enligt principen ovan "för korta" stavar.</p><p></p><p>Och med piståkare avser jag f.ö. allt från Stig-Helmer till riktiga fartfantomer – förutom dem som kör i fartdräkt/runt röda och blåa pinnar i avgränsad bana.</p><p></p><p>Förövrigt en fortsatt underhållande tråd.</p><p></p><p>Edit: Och när jag ändå skriver – finns det något samband mellan tjejers mindre muskelmassa och att friåkande tjejer ofta har större skidor (sett till bäryta) i förhållande till sin kroppsvikt än friåkande killar?</p><p>Ex. jag och en lika lång men 10-15 kilo tyngre killkompis kör bägge på skidor som mäter drygt 180 cm på längden och 117 mm under foten. Hade vi bara tagit hänsyn till vikt borde jag ju köra på betydligt kortare och/eller smalare skida, men eftersom jag är rätt mycket klenare i benen så kompenseras detta av det ökade flytet jag får pga min lägre vikt på samma bäryta?</p><p>Är jag fullständigt ute och cyklar nu?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1071007, member: 77701"] Jag har fått för mig att piståkare placeras mellan friåkare och längdåkare vad gäller stavlängd, inte mellan friåkare och jibbers. De flesta piståkare brukar vad jag sett följa "vänd staven uppåner, håll ovanför trugan, 90 graders vinkel i armbågen"-principen, medans de friåkare som inte nyttjar teleskopstavar oftare ses med enligt principen ovan "för korta" stavar. Och med piståkare avser jag f.ö. allt från Stig-Helmer till riktiga fartfantomer – förutom dem som kör i fartdräkt/runt röda och blåa pinnar i avgränsad bana. Förövrigt en fortsatt underhållande tråd. Edit: Och när jag ändå skriver – finns det något samband mellan tjejers mindre muskelmassa och att friåkande tjejer ofta har större skidor (sett till bäryta) i förhållande till sin kroppsvikt än friåkande killar? Ex. jag och en lika lång men 10-15 kilo tyngre killkompis kör bägge på skidor som mäter drygt 180 cm på längden och 117 mm under foten. Hade vi bara tagit hänsyn till vikt borde jag ju köra på betydligt kortare och/eller smalare skida, men eftersom jag är rätt mycket klenare i benen så kompenseras detta av det ökade flytet jag får pga min lägre vikt på samma bäryta? Är jag fullständigt ute och cyklar nu? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ni skandinaver kommer hit med fetare skidor än ni orkar bära.
Tillbaka
Topp