Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Tävlingar och event
Ni som gillar tävlingar,Jag skulle behöva er hjälp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 947027" data-attributes="member: 13861"><p>Senast jag dömde NM, 2010, körde vi med overall impression genom hela tävlingen. Men det kan ju ha varit annorlunda i fjol, jag var inte med då så jag har ingen koll. Däremot tyckte jag det inte det kändes speciellt krångligt att köra med den nya bedömningen och att folk blev hyfsat rättvist bedömda, å andra sidan fanns det väl en hel åkare som tyckte precis tvärtom och utfäste skottpengar på oss i domarpanelen. Båda systemen har däremot sina fördelar för bedömningen. Den största med det gamla systemet var att linjen styrde poängen i övrigt och att det nästan var omöjligt att vinna om man inte körde en svårare linje. Det nya systemet öppnar upp för mer fria tolkningar och lättare linjer med mer teknisk åkning och trick. Men i fallet Røldal slog det tillbaka i ansiktet på FWT.</p><p></p><p>Reine har fog för sina åsikter med råge. Första intrycket när jag såg Risvolls åk var att killen knappt kunde åka skidor. Han åkte sakta, avvaktande, med dålig teknik och tvekade mest hela tiden, enda gångerna han blixtrade till var i bakåtvolterna. Men att han vann var rent pinsamt. Om dom som ser en friåkningstävling för första gången och förknippar det med bra skidåkning blir jag orolig. Visst är det fett med bakåtvolter men det känns som att hade tävlingen inte gått i Norge hade han inte ens varit på pallen. </p><p></p><p>Sam Smoothy får man ge att han inte tvekade i alla fall, det var fullt ös medvetslös där. Men å andra sidan handlade det mer om halvkontrollerad skening rakt över. </p><p></p><p>Ducroz körde snabbt och stabilt med bra bett och teknik. Med ett extra plus på bakåtvolten så kändes det som vinnaråket i mina ögon. </p><p></p><p>Reines åk var den typen av åk som jag tycker ska premieras högt och som extrem/friåkningstävlingar borde handla om. En bra, svår, linje. Stadig skidåkning rakt igenom, förutom en liten tvekan i linjevalet längst upp på toppen och kanske på något mer ställe längs vägen. Men i stort sett ett åk med bra fart, bra teknik, ingen tvekan på droppen och ordentliga stomp. Utan att ha sett Lægreids åk och dom andra så känns det som att du borde kommit betydligt högre upp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 947027, member: 13861"] Senast jag dömde NM, 2010, körde vi med overall impression genom hela tävlingen. Men det kan ju ha varit annorlunda i fjol, jag var inte med då så jag har ingen koll. Däremot tyckte jag det inte det kändes speciellt krångligt att köra med den nya bedömningen och att folk blev hyfsat rättvist bedömda, å andra sidan fanns det väl en hel åkare som tyckte precis tvärtom och utfäste skottpengar på oss i domarpanelen. Båda systemen har däremot sina fördelar för bedömningen. Den största med det gamla systemet var att linjen styrde poängen i övrigt och att det nästan var omöjligt att vinna om man inte körde en svårare linje. Det nya systemet öppnar upp för mer fria tolkningar och lättare linjer med mer teknisk åkning och trick. Men i fallet Røldal slog det tillbaka i ansiktet på FWT. Reine har fog för sina åsikter med råge. Första intrycket när jag såg Risvolls åk var att killen knappt kunde åka skidor. Han åkte sakta, avvaktande, med dålig teknik och tvekade mest hela tiden, enda gångerna han blixtrade till var i bakåtvolterna. Men att han vann var rent pinsamt. Om dom som ser en friåkningstävling för första gången och förknippar det med bra skidåkning blir jag orolig. Visst är det fett med bakåtvolter men det känns som att hade tävlingen inte gått i Norge hade han inte ens varit på pallen. Sam Smoothy får man ge att han inte tvekade i alla fall, det var fullt ös medvetslös där. Men å andra sidan handlade det mer om halvkontrollerad skening rakt över. Ducroz körde snabbt och stabilt med bra bett och teknik. Med ett extra plus på bakåtvolten så kändes det som vinnaråket i mina ögon. Reines åk var den typen av åk som jag tycker ska premieras högt och som extrem/friåkningstävlingar borde handla om. En bra, svår, linje. Stadig skidåkning rakt igenom, förutom en liten tvekan i linjevalet längst upp på toppen och kanske på något mer ställe längs vägen. Men i stort sett ett åk med bra fart, bra teknik, ingen tvekan på droppen och ordentliga stomp. Utan att ha sett Lægreids åk och dom andra så känns det som att du borde kommit betydligt högre upp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Tävlingar och event
Ni som gillar tävlingar,Jag skulle behöva er hjälp
Tillbaka
Topp