Nitro Stiletto 166

JAndersB

Aktiv medlem
Nitro Stiletto 166
Från min facebook post:

A post for you boardheads out there.

Nitro released for this season a limited edition with 166 cm/25,5 cm waist/7,2-5,9 m radius. Nitro Stiletto 166. Irresistable to try.

I have now tried it for some days and wow. I have owned so so many boards through the years but this was special. All the ice in Livigno was gone, it sliced through everything in the late afternoon, like a newly tuned GS ski but with 7,2-5,9 m radius. The swallow tail is stiff so no washiness despite taper and the narrow waist is perfect in the steep when half skidding through turns.

No powder so could not test that but if that biggest nose ever (except perhaps the one on my Amplid Snommelier) sinks in pow I can even accept that Titanic is sinkable.

1000012060.webp

Senast ändrad:
Nitro Stiletto 166
Kul! Hur har de fått swallowtailen så styv? Och vågar man fråga om du ligger långt ner i viktspannet för den? Den ser lång ut på bilden (men så är ju jag en giraff)...

Hoppas du snart får lite puder att testa den i!

Nitro Stiletto 166
Kul! Hur har de fått swallowtailen så styv? Och vågar man fråga om du ligger långt ner i viktspannet för den? Den ser lång ut på bilden (men så är ju jag en giraff)...

Hoppas du snart får lite puder att testa den i!
Ja, säg det. Känns som hel bakdel i pist. Jag väger ca 84 kg och har 9 i skor, 171 cm. Kör 30 och 9 grader. Längd ger mycket så länge man inte skall in i skogen. Verkar vara en återgång mot längre brädor och jag köper det, körde Burton Barracuda 165 i många år.

Länge sedan jag har haft så roligt i pist men visst - powder please.

Senast ändrad:
Nitro Stiletto 166
Är du fortfarande lika nöjd med brädan? Några uppdaterade intryck så här mot säsongens slut kanske?
I princip ja. Samtidigt är det alltid komplext, inte bara en bräda i sig utan även dess plats i en quiver och i förhållande till det berg man normalt kör. Jag har allt mer börjat ogilla swallows i off pist, vilket ju även drabbar min Amplid Snommelier. Gillar de mera smooth flytande tailens på min gamla, för breda Orca och nya smalare MC Wayfinder 3. 25,5 midjebredd också lite smalt i seriöst med puder.

I pist känns 166 ofta som lite onödig massa att släpa på. Salomon Highpath 159 min nuvarande pistfavorit. Sanslöst grepp. Lite odämpad dock.

Men faktum kvarstår ju att Stiletton är väldigt vass både i pist och i offpist. Förvånande vass.

Nitro Stiletto 166
Tack för uppdateringen!

Jag är lite sugen på en stiletto eftersom jag saknar swallow in quivern och jag gillar hur den ser ut. Och jag är sugen på ngt lite kul och annorlunda. Har gott om kompetenta daily drivers/freeride men det är alltid kul med variation.

Nitro Stiletto 166
Han tar över min. Finns några kvar på nätet har jag sett. Synd att de släpper den. Jag har både en 160 och 156 Burton Alekesam. Också ganska unik med 50mm set back, kort radie och lagom bredd. 160 perfekt för dag 2-4 efter dump. 156 för pisten som ett mer dämpat alternativ till Highpath. Burton lägger ner den nästa säsong, också.

Tillbaka
Topp