Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
NNN- skador?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 843598" data-attributes="member: 29149"><p>Hehe, det här borde jag nog hålla mig undan ifrån men, men. Jag hugger.</p><p></p><p>Telis: största kraften på ytterskidan som är rejält böjd i knäleden.</p><p></p><p>Slalom: största kraften på ytterskidan som är mindre böjd (mkt mindre än ovanstående).</p><p></p><p>Fakta: rejält böjt knä har mindre skydd mot en rotation (dels pga att "sidoledbanden" är slappa i flexat knä och dels för att musklerna är svagare i 90 graders böj). Det är rotationer som sliter korsband och det är korsband som är sura att rehabilitera, därför pratar jag mest om det. Skador som inte kan förebyggas av bindningar känns lite ointressanta i denna tråd (ex krossade menisker vid axialt våld (men menisker kan även roteras sönder)).</p><p></p><p>Teori: största risken att sabba ett korsband är felskär/slag på ytterskida eftersom det blir mest dramatisk effekt på skäret. Detta är dels självupplevt (både på telis, slalom och längd (som någon nämnde ovan...) och dels har jag träffat ett 10-tal korsbandsskador - alla på ytterskär.</p><p></p><p>Alltså: telis är mer riskabelt för korsbanden förutsatt att man kör med gammal telisbindning och jämför med slalombindning.</p><p></p><p>Jag håller i övrigt med om att det skulle vara kul att se om korsbandsskadorna har minskat bland telisåkare i.o.m. NTN. Tyvärr kan det dock vara så att endast riskbenägna åkare kostar på sig denna typ av bindning och att det "förstör" statistiken.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 843598, member: 29149"] Hehe, det här borde jag nog hålla mig undan ifrån men, men. Jag hugger. Telis: största kraften på ytterskidan som är rejält böjd i knäleden. Slalom: största kraften på ytterskidan som är mindre böjd (mkt mindre än ovanstående). Fakta: rejält böjt knä har mindre skydd mot en rotation (dels pga att "sidoledbanden" är slappa i flexat knä och dels för att musklerna är svagare i 90 graders böj). Det är rotationer som sliter korsband och det är korsband som är sura att rehabilitera, därför pratar jag mest om det. Skador som inte kan förebyggas av bindningar känns lite ointressanta i denna tråd (ex krossade menisker vid axialt våld (men menisker kan även roteras sönder)). Teori: största risken att sabba ett korsband är felskär/slag på ytterskida eftersom det blir mest dramatisk effekt på skäret. Detta är dels självupplevt (både på telis, slalom och längd (som någon nämnde ovan...) och dels har jag träffat ett 10-tal korsbandsskador - alla på ytterskär. Alltså: telis är mer riskabelt för korsbanden förutsatt att man kör med gammal telisbindning och jämför med slalombindning. Jag håller i övrigt med om att det skulle vara kul att se om korsbandsskadorna har minskat bland telisåkare i.o.m. NTN. Tyvärr kan det dock vara så att endast riskbenägna åkare kostar på sig denna typ av bindning och att det "förstör" statistiken. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
NNN- skador?
Tillbaka
Topp