Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
NNN- skador?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Yatzy" data-source="post: 843682" data-attributes="member: 66533"><p>Ledsen om du tog mitt tidigare tillägg som personlig kritik eller något. Du har helt rätt i att snedskär kan orsaka en mängd olika skador. Det är utomordentligt väl dokumenterat. Det är därför alla utlösningsbindningar utlöser <em>åtminstone</em> lateralt. Jag har beskrivit den andra skademekanismen för att belysa vilken skillnad det är mellan olika bindningar med olika funktionsprincip, enligt mina tidigare inlägg ovan.</p><p></p><p>Ja, phantom foot är en väl dokumenterad skademekanism. Jag har för mindre än 10 år sedan suttit på en föreläsning av Ejnar Eriksson och bl.a. förevisats en film hopklippt av amatörvideo där olika människor sliter av ACL på detta sätt (påfallande många "mammor i rosa overall"). Baklängesfallet orsakar fortfarande en stor mängd korsbandsskador och du ska inte läsa dina inklippta källhänvisningar som att det är en skademekanism som förknippas med raka skidor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Yatzy, post: 843682, member: 66533"] Ledsen om du tog mitt tidigare tillägg som personlig kritik eller något. Du har helt rätt i att snedskär kan orsaka en mängd olika skador. Det är utomordentligt väl dokumenterat. Det är därför alla utlösningsbindningar utlöser [i]åtminstone[/i] lateralt. Jag har beskrivit den andra skademekanismen för att belysa vilken skillnad det är mellan olika bindningar med olika funktionsprincip, enligt mina tidigare inlägg ovan. Ja, phantom foot är en väl dokumenterad skademekanism. Jag har för mindre än 10 år sedan suttit på en föreläsning av Ejnar Eriksson och bl.a. förevisats en film hopklippt av amatörvideo där olika människor sliter av ACL på detta sätt (påfallande många "mammor i rosa overall"). Baklängesfallet orsakar fortfarande en stor mängd korsbandsskador och du ska inte läsa dina inklippta källhänvisningar som att det är en skademekanism som förknippas med raka skidor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
NNN- skador?
Tillbaka
Topp