Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
NNN- skador?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 844004" data-attributes="member: 29149"><p>Dissertation - det hör man inte så ofta... (det betyder avhandling för er som inte orkar googla)</p><p>Jag har läst avhandlingen tidigare men kikade lite igen, jag har läst några av artiklarna som ligger bakom men inte alla fyra så jag kan kanske ha missat något.</p><p></p><p>Hursomhelst så är detta inte en avhandling som visar på orsaken till ACL-skador och med tanke på upplägget och bristen på uppföljning så hävdar jag att det inte alls är en bra studie avseende detta (högst tveksamt om den ens duger för att jämföra ACL-risken mellan telis och slalom). Studien besvarar faktiskt inte hur-frågan om man tolkar det som "hur gick det till när du skadade dig" utan snarast "hur" som i "vad skadade du". Lite semantik men jag tror att ni förstår vad jag menar. Den enda distinktionen mellan skadeorsaker jag hittat gäller "falls" respektive hopp. I och med att telis-studien dessutom innehåller såpass många med låga läderkängor så blir den delen av jämförelsen kraftigt haltande. Det känns lika relevant att jämföra skiblades (skiboards) med slalom som lädertelis med telis med hög plastsko.</p><p></p><p>Alltså kvarstår frågan om phantom-foot vs snedskär samt även frågan om telis-knä vs slalom-knä.</p><p></p><p>Vad gäller NTN:s utlösningsteknik så kan jag tyvärr inte bidra med något men de jag känner som kör 7tm har nog sparat sina knän en och annan gång, men också tjuvlöst fult några gånger.</p><p></p><p>För övrigt kanske vi kan enas om att TS nog menade NTN och inte NNN...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 844004, member: 29149"] Dissertation - det hör man inte så ofta... (det betyder avhandling för er som inte orkar googla) Jag har läst avhandlingen tidigare men kikade lite igen, jag har läst några av artiklarna som ligger bakom men inte alla fyra så jag kan kanske ha missat något. Hursomhelst så är detta inte en avhandling som visar på orsaken till ACL-skador och med tanke på upplägget och bristen på uppföljning så hävdar jag att det inte alls är en bra studie avseende detta (högst tveksamt om den ens duger för att jämföra ACL-risken mellan telis och slalom). Studien besvarar faktiskt inte hur-frågan om man tolkar det som "hur gick det till när du skadade dig" utan snarast "hur" som i "vad skadade du". Lite semantik men jag tror att ni förstår vad jag menar. Den enda distinktionen mellan skadeorsaker jag hittat gäller "falls" respektive hopp. I och med att telis-studien dessutom innehåller såpass många med låga läderkängor så blir den delen av jämförelsen kraftigt haltande. Det känns lika relevant att jämföra skiblades (skiboards) med slalom som lädertelis med telis med hög plastsko. Alltså kvarstår frågan om phantom-foot vs snedskär samt även frågan om telis-knä vs slalom-knä. Vad gäller NTN:s utlösningsteknik så kan jag tyvärr inte bidra med något men de jag känner som kör 7tm har nog sparat sina knän en och annan gång, men också tjuvlöst fult några gånger. För övrigt kanske vi kan enas om att TS nog menade NTN och inte NNN... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
NNN- skador?
Tillbaka
Topp