Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
nödvändigt med stativ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Vargtass" data-source="post: 200999" data-attributes="member: 53935"><p>Du är inte alls dum. Eftersom du skrivit under filmkunskap så handlar det ju om en filmkamera, enkelt! De som tror annat, ja det är väl de som inte har alla pommes frittes på tallriken =)</p><p></p><p>Ett alternativ på stativ kan vara ett enbensstativ. Mycket bra att använda när man följer röliga mål. Detta motverkar skakningar mycket bra. Kanske blir det inte lika mjuka panoreringar och tiltningar som på ett trebensstativ, men och andra sidan är man ute efter sådant så räcker det inte med ett vanligt, billigt trebensstativ. Då måste du ha ett kulhuvud eller dyl som kostar många tusen, som gör det mycket mjukare när du rör kameran. Med ett billigt stativ kan du ibland få ett resultat som du inte alls är nöjd med, och då kvittar ju stativet.</p><p></p><p>Själv är jag ingen filmare utan håller på med stillbilder, men denna slutsats är den jag dragit av min erfarenhet. Jag använder tom stavarna som stativ, och jag har sett de som gjort detta mycket seriöst genom att fixa kamerafäste i staven.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Vargtass, post: 200999, member: 53935"] Du är inte alls dum. Eftersom du skrivit under filmkunskap så handlar det ju om en filmkamera, enkelt! De som tror annat, ja det är väl de som inte har alla pommes frittes på tallriken =) Ett alternativ på stativ kan vara ett enbensstativ. Mycket bra att använda när man följer röliga mål. Detta motverkar skakningar mycket bra. Kanske blir det inte lika mjuka panoreringar och tiltningar som på ett trebensstativ, men och andra sidan är man ute efter sådant så räcker det inte med ett vanligt, billigt trebensstativ. Då måste du ha ett kulhuvud eller dyl som kostar många tusen, som gör det mycket mjukare när du rör kameran. Med ett billigt stativ kan du ibland få ett resultat som du inte alls är nöjd med, och då kvittar ju stativet. Själv är jag ingen filmare utan håller på med stillbilder, men denna slutsats är den jag dragit av min erfarenhet. Jag använder tom stavarna som stativ, och jag har sett de som gjort detta mycket seriöst genom att fixa kamerafäste i staven. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
nödvändigt med stativ?
Tillbaka
Topp