Nonchalant Romme Alpin

Mountain_Man

Aktiv medlem
Nonchalant Romme Alpin
Jag hade hoppats på en trevlig förmiddag i RA men möttes istället av en iskall fuktig dimma som dels kylde ner mig i liften upp och som extra bonus gav en sikt på omkring 10 meter utför.

Dags för RA att bestämma sig om man ska sputa snö eller ha öppet anläggningen. Är det - 15 är ju resultatet givet.

Jag har kört skidor i över trettio år och haft min beskärda del av kanondimma ... Men detta slår allt.

Irriterad, YES!

/MM

Nonchalant Romme Alpin
Det är inget fel på underlaget eller pistningen ... det är sikten. Har påtalat problemet för RA. De sa att de skulle meddela snöläggarna. Ingen märkbar skillnad dock.

Hur illa är det då. Bitvis som flatljusdimma vid gränsen ... bara det att här är dimman artificell. Håll upp ett ljusgrått papper framför ögonen om du vill simulera!

Bara att gilla läget. Jag får väl träna kortsladdsväng för åkning i obefintlig sikt...

Hade kanonerna fått vila skulle det vara en grymt fin dag!

/MM

Nonchalant Romme Alpin
Det är ändå väldigt tidigt på säsongen, och tittar man på snöguiden här på FR så står följande:

Natursnö Snö i nedfarter Öppna liftar Öppna pister
30 cm 100 cm 2/13 3/28
Med bara 3 av 28 pister öppna så får man ändå ha viss förståelse för att de kör snökanonerna för fullt dygnet runt nu när det kommit en köldknäpp i syfte att bygga upp ett bra baslager för säsongen samt kunna erbjuda mer åkning redan så här tidigt på säsongen.
Visst kan man önska sig bättre sikt, men har man åkt skidor i över 30 år är det lite väl naivt att tro att snökanonerna skulle stå stilla under en period som denna.

Senast ändrad:
Nonchalant Romme Alpin
Tja ... vill man ge besökarna en riktigt polarkänsla är det ju helt rätt att låta snökanonerna gå direkt under och i anslutning till liften samt alldeles brevod de tre pister som var öppna. Fanns ju iofs. en fördel med detta arrangemang och det var att de flesta tillbringade större delen av tiden i kafeterian ... säkert många som bittert ångrade att de åkte till RA idag.

Näe ... en god ide hade varit att nöja sig med att spruta snö vid de stängda pisterna och liftarna! Typ i de 20 andra backarna. Det här är ju inte bara en bekvämlighetsfaktor utan lika mycket en säkerhetsrisk ... jag hoppas att ingen alvarlig olycka har skett idag! Sikten var tidvis mycket begränsad.

/MM

Nonchalant Romme Alpin
Oj, jag trodde att alla backar var öppna. Med bara tre öppna är det ju knäppt att det ska sprutas även där under de få timmar som det är öppet mitt på dagen...

Nonchalant Romme Alpin
Var du där på Lördagen eller Söndagen? Kanondimma suger, framförallt då det går att undvika den. Nu har de ju öppet endast under helgerna så jag förstår inte varför de måste köra kanonerna under de få timmarna de har öppet Lör-Sön. Är det samma sak då tänker jag klaga. Är som sagt en säkerhetsrisk och det ska man ta på allvar. Helt omöjligt är det ju inte att stänga av några av snökanonerna.

Åker nog dit på Lördag för lite avrostning, hoppas på bra sikt även om det verkar som att det ska snöa lite. Men dålig sikt pga att det snöar kan man ju leva med :)

Nonchalant Romme Alpin
Lördag var OK. Det var i går söndag dimman låg tät ... RA kommer sannolikt att stänga av kanonerna i veckan, snöbergen är imponerande och nu återstår arbetet med att sprida snön i pisterna vilket säkert tar någon vecka ( eller mer).

Kanondimma kommer inte att vara något problem mer denna säsong. Ett tips är att åka på söndag istället för lördag om du har möjlighet. I stort sett alltid mindre folk på söndagar.

/MM

Nonchalant Romme Alpin
Lördagen var iaf helt ok. Dock lite mycket liftstopp på förmiddagen men det blev bättre under dagen. Fanns tom ett par dm lössnö i skogen så man fick känna på några svängar på löst underlag.

Nonchalant Romme Alpin
Kan bara sent om cider meddela att Kungsberget var mycket värre, där hade de -23 och fullt kanonpådrag på söndagen när jag anlände, när jag på förekommen anledning rågade om de tänkte låta dimman ligga där hela dagen (och de svarade ja!) tackade jag för mig och åkte till Romme som var rent utav drägligt i jämförelse.

Och eftersom mittenpartiet var hel igenimmat i Romme talade jag med pistörerna och då slog de av ett par kanoner till, längre ner i systemet, så det var riktigt bra någon timma innan vädrets makter gjorde dimman värre på naturlig väg.

Jämfört med Kungsberget var alltså Romme riktigt fint :P

Lika förvånad varje gång dock då anläggningarna tycks tro att dedriver verksamhet för egen skull och att kunderna bara är nåt besvärligt man måste stå ut med i backarna . . .

Tycker annars att Romme är en kanonanläggning ;) ;)

Senast ändrad:
Nonchalant Romme Alpin
Yes ... jag tycker oxå att Romme är en av de absolut bästa skogsbackarna i landet och är i stort sett alltid utmärkt pistat. Det är bara de där första dagarna på säsongen ... jag surar på! ;-)

/MM

Nonchalant Romme Alpin
Mountain_Man sa:
Yes ... jag tycker oxå att Romme är en av de absolut bästa skogsbackarna i landet och är i stort sett alltid utmärkt pistat. Det är bara de där första dagarna på säsongen ... jag surar på! ;-)

/MM
Det är bra det! Du har tamefan all rättighet i o sura lite!

Nonchalant Romme Alpin
romme i söndags var grymt - så grymt. alla stängda nedfarter med snökanonshögar bjöd på 1-3dm blandat mjukt, och inte ett enda åk åktes i pisten på hela dagen :)

en värdig premiär blev det.

Nonchalant Romme Alpin
assr sa:
romme i söndags var grymt - så grymt. alla stängda nedfarter med snökanonshögar bjöd på 1-3dm blandat mjukt, och inte ett enda åk åktes i pisten på hela dagen :)

en värdig premiär blev det.
Not_sure_if_serious.jpg

Nonchalant Romme Alpin
Igår blev det kungsberget.
Jämfört med Romme:
3 ggr så mycket snö
liftkort till 1/3 av priset i Romme (premiärpris)
3 ggr så roligt (subjektiv men troligtvis korrekt skattning - det var riktigt bra snöförhållanden igår)

Nonchalant Romme Alpin
erik_lagg sa:
Jämfört med Romme:
3 ggr så mycket snö
3 ggr så roligt (subjektiv men troligtvis korrekt skattning - det var riktigt bra snöförhållanden igår)
Eskilno1 sa:
Kan bara sent om cider meddela att Kungsberget var mycket värre, där hade de -23 och fullt kanonpådrag på söndagen när jag anlände, när jag på förekommen anledning rågade om de tänkte låta dimman ligga där hela dagen (och de svarade ja!) tackade jag för mig och åkte till Romme som var rent utav drägligt i jämförelse.

Och eftersom mittenpartiet var hel igenimmat i Romme talade jag med pistörerna och då slog de av ett par kanoner till, längre ner i systemet, så det var riktigt bra någon timma innan vädrets makter gjorde dimman värre på naturlig väg.

Lika förvånad varje gång dock då anläggningarna tycks tro att dedriver verksamhet för egen skull och att kunderna bara är nåt besvärligt man måste stå ut med i backarna . . .

Var ni på samma anläggning?

Nonchalant Romme Alpin
Hasse_Lindborg sa:
erik_lagg sa:
Jämfört med Romme:
3 ggr så mycket snö
Eskilno1 sa:

Var ni på samma anläggning?
Ja, men jag var där en vecka senare. De kallade det premiärpris även denna helg (konstigt nog).
Inget enormt fan av Kungsberget men igår var det bra.

Nonchalant Romme Alpin
Som sagt, en vecka senare var det säkert jättebra, men det var inte det inlägget gällde.
Hoppas få chansen att prova Kungsberget en annan gång. Såg Freerides bilder från dagen före (lördag 8/12) och nog var det bättre sikt då också :):):) https://www.freeride.se/content/7022/ *avundsjuk*
/ Stefan Ek

Nonchalant Romme Alpin
Kom på att jag har bild på eländet ;)
-23grC och dimman kommer ENDAST från snökanonerna - vad tycks? -lockande va? ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp