Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nordica Unleashed 98-tråden
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1328899" data-attributes="member: 144594"><p>Har nu också testat mina nya Nordica Unleashed 98, mest på stenhård snö i 18 minusgrader, dvs där de absolut <em>inte </em>borde vara ideala. De funkade utmärkt, bra isgrepp (med mina mått), lättsvängda, lugna, inte alls bångstyriga. Och jag är inte superduktig - en självlärd medelålders skidfantast som åker alldeles för sällan.</p><p>T o m bättre isgrepp och svängvilja än mina äldre Völkl Deacon 80 som jag testade samtidigt men det måste rimligen ha berott på att de (Völkl) var dåligt preppade. Alternativt att Völkl-skidan blev så hård i kylan att jag inte fick ner tillräcklig kraft till kanterna, det kändes litet så. Unleashed känns litet litet mjukare.</p><p>De blev förstås ännu roligare efter några cm nysnö i pisten (men vilka skidor blir inte det...) då medellånga och stora carvingsvängar gick utmärkt. Kortare svängar blir mer sladdigt, men kanske nån med bättre teknik än jag skulle klara det bättre. Detta kan bli min förstahands-skida om jag måste ta med ett enda par. Mina är 186 cm, kändes absolut inte för långa men en del längd går ju bort i twintip-rumpan. (Jag är just nu ca 186 cm / 82 kg stor).</p><p></p><p>Nu har det ju kommit en mjukare efterföljare, eller om det är en variant, med tillägget CA (som tydligen <em>inte </em>står för carbon...) Tveksamt om jag skulle valt den varianten, är helt nöjd med dessa så långt och ser mycket fram emot att testa dem i djupare och mjukare snö.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1328899, member: 144594"] Har nu också testat mina nya Nordica Unleashed 98, mest på stenhård snö i 18 minusgrader, dvs där de absolut [I]inte [/I]borde vara ideala. De funkade utmärkt, bra isgrepp (med mina mått), lättsvängda, lugna, inte alls bångstyriga. Och jag är inte superduktig - en självlärd medelålders skidfantast som åker alldeles för sällan. T o m bättre isgrepp och svängvilja än mina äldre Völkl Deacon 80 som jag testade samtidigt men det måste rimligen ha berott på att de (Völkl) var dåligt preppade. Alternativt att Völkl-skidan blev så hård i kylan att jag inte fick ner tillräcklig kraft till kanterna, det kändes litet så. Unleashed känns litet litet mjukare. De blev förstås ännu roligare efter några cm nysnö i pisten (men vilka skidor blir inte det...) då medellånga och stora carvingsvängar gick utmärkt. Kortare svängar blir mer sladdigt, men kanske nån med bättre teknik än jag skulle klara det bättre. Detta kan bli min förstahands-skida om jag måste ta med ett enda par. Mina är 186 cm, kändes absolut inte för långa men en del längd går ju bort i twintip-rumpan. (Jag är just nu ca 186 cm / 82 kg stor). Nu har det ju kommit en mjukare efterföljare, eller om det är en variant, med tillägget CA (som tydligen [I]inte [/I]står för carbon...) Tveksamt om jag skulle valt den varianten, är helt nöjd med dessa så långt och ser mycket fram emot att testa dem i djupare och mjukare snö. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nordica Unleashed 98-tråden
Tillbaka
Topp