Norges högsta fallhöjd..?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Finns det någon kartnörd som kan upplysa om Norges största höjdskillnad?
(Omöjligt att googla fram)

Jag har hittat följande fallhöjder:
Galdhöpiggen- Böverdalen, nästan 1900m
Vikesaxa- Eiesdalsvattnet 1800m

Finns säkert fler stora fallhöjder i Jotunheimen och Romsdalen…

Lite längre ned hittar vi:
Gaustatoppen- Rjukan 1650m

Hittar du något värre? Fram med kartan!

mgbgt66

Aktiv medlem
Tänker så det knakar...jag har läst nån' artikel för länge sedan om toppturer vid Turtagrö/Hurrungane. Vill minnas att det var >2000 meter ner mot Fortun/Skjolden (vid goda förutsättningar). Ska fundera vidare på det :)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Tänker så det knakar...jag har läst nån' artikel för länge sedan om toppturer vid Turtagrö/Hurrungane. Vill minnas att det var >2000 meter ner mot Fortun/Skjolden (vid goda förutsättningar). Ska fundera vidare på det :)

Men herrejösses!
Om det finns snö så ser det ut som att man kan ta ett åk från Stora Skagastölstind 2405möh ner till Fortun 35möh = 2370 höjdmeter.

Jag kan inte tänka mig att vi hittar större höjdskillnad i Skandinavien 🏆

fredw

Aktiv medlem
Verkar inte vara någon "grön pist" ner precis, och att överhuvudtaget släpa ett par skidor upp på toppen räknas som en prestation. Oklart om man kommer ända ner till 35 möh, tydligen rekommenderas säkring med rep under nedfärden.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Verkar inte vara någon "grön pist" ner precis, och att överhuvudtaget släpa ett par skidor upp på toppen räknas som en prestation. Oklart om man kommer ända ner till 35 möh, tydligen rekommenderas säkring med rep under nedfärden.

Det där gör @Ivo del Scandi lätt om! :cool: ⛷️ (y)
;)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Väldigt nöjd med att vi fick fram Skandinaviens största höjdskillnad: 2370m
Tack Freeride folket!

Jag har letat länge efter den här uppgiften. Både googlat och letat på kartor. (Trodde inte att Norge hade mer än 2000 fallhöjdsmeter)

Eftersom Skagastölstind är Norges 3:e högsta berg är jag rätt säker på att vi fått fram rätt uppgift 👏

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Väldigt nöjd med att vi fick fram Skandinaviens största höjdskillnad: 2370m
Tack Freeride folket!

Jag har letat länge efter den här uppgiften. Både googlat och letat på kartor. Eftersom Skagastölstind är Norges 3:e högsta berg är jag rätt säker på att vi fått fram rätt uppgift 👏
Vi ser fram emot ett reportage när du kört åket!
Tur Galtiberg bara bjuder ca. 2200 m om man turar Titlis först, ingen konkurrens alls. 🙃

Jimbob

Medlem
Nog faller det undan mellan Skagastölstind till Fortun men bara åkbart för skärmflygare. Är det Norge vi pratar om så finns Jan Mayen med sina 2277hm som faktiskt är åkt men det geografiska läget är lite väl extremt. Vanliga standardåk med runt 1500hm (vid god snötillgång) finns det en hel del av.

Senast ändrad:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Lite långsamt på kontoret, så jag tänkte jag kunde fylla i här med annat rejält åk som, precis som förslaget med Jiehkkevarri via Blåisen ner i Sørfjorden ovan, är rimligt skidåk som bjuder på genomgående bra åkning från första höjdmeter till sista.

Frostisen 1724 - Storvatnet, totalt 1709 höjdmeter.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp