Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Norröna eller Cross
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="BajenMatte" data-source="post: 371475" data-attributes="member: 15321"><p>Kort om Gore Tex</p><p>GT är en kompromiss mellan god andning och god förmåga att hålla tätt mot väta. GT är förmodligen en av de kompromisser som kommit längst. Faktum är dock att GT-laminerade tyg andas betydligt sämre än t.ex. bomull (torr) eller andra olaminerade konstmaterial. Faktum är också att beständigheten mot väta är betydligt sämre hos GT än renodlade regnkläder i galon eller liknande. Eftersom skidåkning sällan (helst aldrig) utförs i regn så är andningsförmåga, slitstyrka och design (teknik och utseende) viktigare än regntäthet. Om du vill hålla ner kostnaden och inte planerar mer seriösa äventyr så välj bort Gore-Tex. </p><p>Själv använder jag bara GT-jacka då jag vet att vädret skall bli dåligt och blött. Eftersom jag oftast rör mig aktivt väljer jag i normalfallet hellre jackor som andas bättre (och är billigare). Vid hård segling är GT mycket bra grejer. Likaså vid vandring/klättring i blötare förhållanden.</p><p>/Matte</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="BajenMatte, post: 371475, member: 15321"] Kort om Gore Tex GT är en kompromiss mellan god andning och god förmåga att hålla tätt mot väta. GT är förmodligen en av de kompromisser som kommit längst. Faktum är dock att GT-laminerade tyg andas betydligt sämre än t.ex. bomull (torr) eller andra olaminerade konstmaterial. Faktum är också att beständigheten mot väta är betydligt sämre hos GT än renodlade regnkläder i galon eller liknande. Eftersom skidåkning sällan (helst aldrig) utförs i regn så är andningsförmåga, slitstyrka och design (teknik och utseende) viktigare än regntäthet. Om du vill hålla ner kostnaden och inte planerar mer seriösa äventyr så välj bort Gore-Tex. Själv använder jag bara GT-jacka då jag vet att vädret skall bli dåligt och blött. Eftersom jag oftast rör mig aktivt väljer jag i normalfallet hellre jackor som andas bättre (och är billigare). Vid hård segling är GT mycket bra grejer. Likaså vid vandring/klättring i blötare förhållanden. /Matte [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Norröna eller Cross
Tillbaka
Topp