Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
NTN + 217 cm störtloppsskidor!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 512110" data-attributes="member: 13863"><p>Jag hade iofs. på allmän begäran slutat att hugga på känböj ... men eftersom du ber så snällt.</p><p></p><p>Vad jag med en dåres envishet försöker säga är inte att det inte går att köra knäböj med feta skidor av alpint snitt , det går alldeles utmärkt. Men det tillför inget, det är bara ett sätt att krångla till det! Vilket konstaterades redan någon gång omkring 1940 (eller däromkring).</p><p></p><p>Så om man då tycker det är för enkelt att köra med fast häl, varför då köra med "alpin" utrustning och teknik och lyfta lite på hälen? Varför inte löpa linan ut och göra det riktigt svårt genom att använda den typ av utrustning där telemarkssvängen verkligen är befogad?</p><p></p><p>Så jag vänder på frågan. Kan någon påvisa fördelarna med telemarkstekniken vs. alpin teknik (fast häl) ... förutom då att det är typ ... en utmaning, omväxlande, bra träning och roligt!</p><p></p><p>Och, jo, i grunden är ju i stort sett all alpin åkning fullkomligt meningslös ... men det är ju en annan sak.</p><p></p><p>;-) / MM</p><p></p><p>PS! Det är naturligtvis fullkomligt meningslöst att köra knäböj med störtloppskidor i slaskpucklar ... men det är definitivt en större utmaning än att göra det med 180 cm pistracers! DS!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 512110, member: 13863"] Jag hade iofs. på allmän begäran slutat att hugga på känböj ... men eftersom du ber så snällt. Vad jag med en dåres envishet försöker säga är inte att det inte går att köra knäböj med feta skidor av alpint snitt , det går alldeles utmärkt. Men det tillför inget, det är bara ett sätt att krångla till det! Vilket konstaterades redan någon gång omkring 1940 (eller däromkring). Så om man då tycker det är för enkelt att köra med fast häl, varför då köra med "alpin" utrustning och teknik och lyfta lite på hälen? Varför inte löpa linan ut och göra det riktigt svårt genom att använda den typ av utrustning där telemarkssvängen verkligen är befogad? Så jag vänder på frågan. Kan någon påvisa fördelarna med telemarkstekniken vs. alpin teknik (fast häl) ... förutom då att det är typ ... en utmaning, omväxlande, bra träning och roligt! Och, jo, i grunden är ju i stort sett all alpin åkning fullkomligt meningslös ... men det är ju en annan sak. ;-) / MM PS! Det är naturligtvis fullkomligt meningslöst att köra knäböj med störtloppskidor i slaskpucklar ... men det är definitivt en större utmaning än att göra det med 180 cm pistracers! DS! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
NTN + 217 cm störtloppsskidor!?
Tillbaka
Topp