Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
NTN - Ett första intryck
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="martinvilhelmsson" data-source="post: 1274039" data-attributes="member: 146459"><p>Hej</p><p> </p><p>NTN bindningar kan vara och är precis som andra typer telisbindinger olika, och de kan också ställas in olika, vilket är en process framförallt om man inte vet var man ska börja. På Freeride går de tex att både bytta och ställa en fjädrarna. Jag har själv aldrig provat Freeride men hört at den skall vara lite stel och annorlunda i känslan, ganska precis så som du beskriver. Hela setupen du provade låter också styv, framförallt t4 til TX Comp är otroligt stor skillnad och nästan så stort hopp man kan göra inom plast. Jag har själv åkt på TX (tre spännen) i många år och första dagen jag provade TX PRO( fyra spännen) så var det så står skillnad at jag sålde de stövlarna direkt för at de var så styva.</p><p> </p><p>Frågan blir vad du vill oppnå med bytet och om du vill ha en liknande känsla med mer stabilitet, bättre gåläge eller vad du är ute efter? Är också möjligt för dig at byta up dig til stabilare 75mm först om du vill behålla skidor och stövlar eller hittar begagnat.</p><p></p><p>NTN bindingar som jag tycker har en bra känsla:</p><p></p><p><strong>Rottefella Freedom </strong>- okej gåläge men de håller dåligt så skulle aldrig köpa nya, Rottefella skickar delar utan problem men man vill inte stå där när de går sönder.</p><p></p><p><strong>22Designs Outlaw X- </strong>Bäst för liftåkning av de jag provat, bra gåläge men tunga de jag haft har aldrig gått sönder men har läst att de kan ske men de kan alla telemarkbindingar enligt mig.</p><p></p><p><strong>Meidjo 2,1 og 3-</strong> Tec så bäst gåläge, de jag själv använder som går mycket på tur, hålt bra för mig små saker som måste bytas när de blir slitet, tån på 3 är bättre en 2,1 och det ska vara stepin men tycker de funkar på 2,1 också.</p><p></p><p>Det gått at bytta och skruva på fjädrarna på alla de tre över. Jag har också provat 22Designs Lynx och Moonlight men gillar ingen av dem både p.g.a. av känslan och dålig hållbarhet. Det finns ganska mycket på nättet om at byta til NTN, de pratar ofta om det i "The Freeheel life podcast" finns bland annet at ganska nytt avsnitt som bara handlar om det: <a href="https://freeheellife.libsyn.com/163-5-key-steps-to-transitioning-to-ntn" target="_blank">https://freeheellife.libsyn.com/163-5-key-steps-to-transitioning-to-ntn</a></p><p></p><p>Jag har inte hört på just detta avsnittet själv då de pratat mycket om de tidigare. Jag gillar den podcasten, de är duktiga och det mesta de säger är bra men tycker man ska komma ihåg at de driver en butik och ett brand där de ibland pushar lite de som de själva har.</p><p></p><p>Hoppas de hjälpte lite, ge inte upp!</p><p></p><p>Free heel, free life</p><p></p><p>Martin</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="martinvilhelmsson, post: 1274039, member: 146459"] Hej NTN bindningar kan vara och är precis som andra typer telisbindinger olika, och de kan också ställas in olika, vilket är en process framförallt om man inte vet var man ska börja. På Freeride går de tex att både bytta och ställa en fjädrarna. Jag har själv aldrig provat Freeride men hört at den skall vara lite stel och annorlunda i känslan, ganska precis så som du beskriver. Hela setupen du provade låter också styv, framförallt t4 til TX Comp är otroligt stor skillnad och nästan så stort hopp man kan göra inom plast. Jag har själv åkt på TX (tre spännen) i många år och första dagen jag provade TX PRO( fyra spännen) så var det så står skillnad at jag sålde de stövlarna direkt för at de var så styva. Frågan blir vad du vill oppnå med bytet och om du vill ha en liknande känsla med mer stabilitet, bättre gåläge eller vad du är ute efter? Är också möjligt för dig at byta up dig til stabilare 75mm först om du vill behålla skidor och stövlar eller hittar begagnat. NTN bindingar som jag tycker har en bra känsla: [B]Rottefella Freedom [/B]- okej gåläge men de håller dåligt så skulle aldrig köpa nya, Rottefella skickar delar utan problem men man vill inte stå där när de går sönder. [B]22Designs Outlaw X- [/B]Bäst för liftåkning av de jag provat, bra gåläge men tunga de jag haft har aldrig gått sönder men har läst att de kan ske men de kan alla telemarkbindingar enligt mig. [B]Meidjo 2,1 og 3-[/B] Tec så bäst gåläge, de jag själv använder som går mycket på tur, hålt bra för mig små saker som måste bytas när de blir slitet, tån på 3 är bättre en 2,1 och det ska vara stepin men tycker de funkar på 2,1 också. Det gått at bytta och skruva på fjädrarna på alla de tre över. Jag har också provat 22Designs Lynx och Moonlight men gillar ingen av dem både p.g.a. av känslan och dålig hållbarhet. Det finns ganska mycket på nättet om at byta til NTN, de pratar ofta om det i "The Freeheel life podcast" finns bland annet at ganska nytt avsnitt som bara handlar om det: [URL]https://freeheellife.libsyn.com/163-5-key-steps-to-transitioning-to-ntn[/URL] Jag har inte hört på just detta avsnittet själv då de pratat mycket om de tidigare. Jag gillar den podcasten, de är duktiga och det mesta de säger är bra men tycker man ska komma ihåg at de driver en butik och ett brand där de ibland pushar lite de som de själva har. Hoppas de hjälpte lite, ge inte upp! Free heel, free life Martin [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
NTN - Ett första intryck
Tillbaka
Topp