Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
NTN Freedom vs. Black Diamond O1
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="kim_sv" data-source="post: 1052360" data-attributes="member: 43940"><p>Nu ser jag att du redan köpt freedom men kan ändå delge min erfarenhet.</p><p></p><p>Har kört just BDO1 (rid.stiff-fjädrar och BD Custom pjukk) i många år och har verkligen älskat känslan. Kvalitén har väl varit sådär, eller egentligen konstruktionen, men har stannat tack vare känslan och BD's grymma kundsupport. Har fått reklamera bindningen flertalet gånger pga glapp i tådelen som uppstår när bindningen körs med för styva grejer (Custom+rid.stiff). Detta fick jag även bekräftat av BD själva. Har dock alltid fått nya utan knussel så kudos till BD för det.</p><p></p><p>Men nu var det freedom som var ämnet och bag köpte för ett par år sen Rottefella Freedom och kör de med ett par Scarpa Terminator X för att få en lättare setup. Körs dock inte på samma skidor som BD-grejerna så jämförelsen haltar lite här.</p><p></p><p>Jag upplever NTN som ljusår stabilare i sidled och en allmänt tightare känsla mot skidan. Åkningen upplever jag tvingar fram en lite annan teknik, men detta ger sig snabbt. Lättare att bli stående på bakskidan med NTN än med 75 mm. Dock tycker jag fortfarande att det är en mer "mekanisk" rörelse i NTN mot en mer "levande" känsla i BDO1. Kan bero mycket på pjäxor och skidor också, dessutom är det väldigt personligt hur man upplever det.</p><p></p><p>Gångläget på Freedom är nästan lika bra som på O1orna, lite lättare att göra kickturns med O1orna men handlar mest om att hitta en "ny" teknik då Freedom inte har lika lång pivot.</p><p></p><p>Nöjd med Rottefella Freedom och kommer köra de på fler skidor. Sneglar dock med intresse på The M Equipment's Meidjo just nu...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kim_sv, post: 1052360, member: 43940"] Nu ser jag att du redan köpt freedom men kan ändå delge min erfarenhet. Har kört just BDO1 (rid.stiff-fjädrar och BD Custom pjukk) i många år och har verkligen älskat känslan. Kvalitén har väl varit sådär, eller egentligen konstruktionen, men har stannat tack vare känslan och BD's grymma kundsupport. Har fått reklamera bindningen flertalet gånger pga glapp i tådelen som uppstår när bindningen körs med för styva grejer (Custom+rid.stiff). Detta fick jag även bekräftat av BD själva. Har dock alltid fått nya utan knussel så kudos till BD för det. Men nu var det freedom som var ämnet och bag köpte för ett par år sen Rottefella Freedom och kör de med ett par Scarpa Terminator X för att få en lättare setup. Körs dock inte på samma skidor som BD-grejerna så jämförelsen haltar lite här. Jag upplever NTN som ljusår stabilare i sidled och en allmänt tightare känsla mot skidan. Åkningen upplever jag tvingar fram en lite annan teknik, men detta ger sig snabbt. Lättare att bli stående på bakskidan med NTN än med 75 mm. Dock tycker jag fortfarande att det är en mer "mekanisk" rörelse i NTN mot en mer "levande" känsla i BDO1. Kan bero mycket på pjäxor och skidor också, dessutom är det väldigt personligt hur man upplever det. Gångläget på Freedom är nästan lika bra som på O1orna, lite lättare att göra kickturns med O1orna men handlar mest om att hitta en "ny" teknik då Freedom inte har lika lång pivot. Nöjd med Rottefella Freedom och kommer köra de på fler skidor. Sneglar dock med intresse på The M Equipment's Meidjo just nu... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
NTN Freedom vs. Black Diamond O1
Tillbaka
Topp