Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
NTN vs 75mm
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HVH" data-source="post: 816478" data-attributes="member: 92569"><p>Jag bytte från 75 mm till NTN förra året. Kort sagt kan jag säga att jag kommer aldrig att gå tillbaka till 75mm systemet. NTN har haft barn sjukdomar första 2 åren där t.ex. pjäxan var för styv för bindningen men förra säsongen fick de äntligen på plats med pjäxan och bindningen. Jag velade länge innan jag vågade investera. Du borde testa NTN systemet innan du investerar. Jag har hört att Åreäventyrsbutik i Åre kommer att vara test center för NTN och Scarpa nu i år. Prata med de.</p><p></p><p>Stora skillnaden mellan NTN och 75 mm enligt MIN bedömning är att kantningen är mycket bättre och att växlingen mellan svängar är snabbar för att NTN kräver lite högre position. En stor skillnad mellan systemen är att NTN belönar bra teknik. Gamla systemet är mer förlåtande för \\\"icke korrekt\\\" teknik. Jag hade tendens att \\\"fladra\\\" litegran med back skidan i gamla systemet eftersom jag hade lite mer balans på framskidan (en gammal teknik från läderpjäxor tiden som jag hade svårt att bli av med). Det gjorde att jag hade svårare att köra offpist. NTN systemet tvingar dig att köra \\\"korrekt\\\" teknik för NTN (mer fördelat balans i vikt mellan fram och bak skidan). Korrekt teknik gör dig till bättre åkare och NTN verkar konstigt till början MEN kör pröva systemet intensivt i par dagar så du får en bra känsla för det. </p><p></p><p>Vad gäller offpist är min bedömning att NTN är bättre. Igen, högre position, snabbare växling i pudret. Många tycker att NTN är tungt och har inte lika bra gå funktion som till ex O1 eller hammerhead axl. NTN väger lita mycket som O1 och hammerhead. Gå funktionen är inte lika bra som O1 (som är marknadens bästa) men avsevärt bättre en cobran eller andra icke \\\"pivot\\\" bindningar. Gå funktionen var en av mina största bekymmer innan jag bytte (hade O1 innan) men efter en hel säsong på NTN har jag inga problem med den. </p><p></p><p>lycka till</p><p></p><p>hils</p><p>Hvh</p><p></p><p>Historik.</p><p>Gamla 75 mm systemet:</p><p>Skidor: Völk Mantra</p><p>bindning: Black diamond O1</p><p>Pjäxor: Black diamond Custom</p><p>säsong 08/09 total dagar åkt 59 därav 50% i offpist</p><p></p><p>Nuvarande system:</p><p>Völk Mantra, Fisher Kehua</p><p>bindning: NTN</p><p>pjäxor: Crispi EVO (09/10 grön-svart modell)</p><p>Säsong 09/10, total dagar åkt 70 därav 50% i offpist.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HVH, post: 816478, member: 92569"] Jag bytte från 75 mm till NTN förra året. Kort sagt kan jag säga att jag kommer aldrig att gå tillbaka till 75mm systemet. NTN har haft barn sjukdomar första 2 åren där t.ex. pjäxan var för styv för bindningen men förra säsongen fick de äntligen på plats med pjäxan och bindningen. Jag velade länge innan jag vågade investera. Du borde testa NTN systemet innan du investerar. Jag har hört att Åreäventyrsbutik i Åre kommer att vara test center för NTN och Scarpa nu i år. Prata med de. Stora skillnaden mellan NTN och 75 mm enligt MIN bedömning är att kantningen är mycket bättre och att växlingen mellan svängar är snabbar för att NTN kräver lite högre position. En stor skillnad mellan systemen är att NTN belönar bra teknik. Gamla systemet är mer förlåtande för \\\"icke korrekt\\\" teknik. Jag hade tendens att \\\"fladra\\\" litegran med back skidan i gamla systemet eftersom jag hade lite mer balans på framskidan (en gammal teknik från läderpjäxor tiden som jag hade svårt att bli av med). Det gjorde att jag hade svårare att köra offpist. NTN systemet tvingar dig att köra \\\"korrekt\\\" teknik för NTN (mer fördelat balans i vikt mellan fram och bak skidan). Korrekt teknik gör dig till bättre åkare och NTN verkar konstigt till början MEN kör pröva systemet intensivt i par dagar så du får en bra känsla för det. Vad gäller offpist är min bedömning att NTN är bättre. Igen, högre position, snabbare växling i pudret. Många tycker att NTN är tungt och har inte lika bra gå funktion som till ex O1 eller hammerhead axl. NTN väger lita mycket som O1 och hammerhead. Gå funktionen är inte lika bra som O1 (som är marknadens bästa) men avsevärt bättre en cobran eller andra icke \\\"pivot\\\" bindningar. Gå funktionen var en av mina största bekymmer innan jag bytte (hade O1 innan) men efter en hel säsong på NTN har jag inga problem med den. lycka till hils Hvh Historik. Gamla 75 mm systemet: Skidor: Völk Mantra bindning: Black diamond O1 Pjäxor: Black diamond Custom säsong 08/09 total dagar åkt 59 därav 50% i offpist Nuvarande system: Völk Mantra, Fisher Kehua bindning: NTN pjäxor: Crispi EVO (09/10 grön-svart modell) Säsong 09/10, total dagar åkt 70 därav 50% i offpist. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
NTN vs 75mm
Tillbaka
Topp