Ny allmountainskida

tobbeso

Ny medlem
Ny allmountainskida
Tjenare!

Jag åker främst i de skandinaviska bergen. Föredrar offpiståkning men eftersom det inte alltid finns så gott om snö så vill jag kunna slänga några svängar i pisten också! Söker därför en allmountainskida och tar gärna emot tips eller om någon har erfarenheter kring någon av de skidor jag tittat på.

Har tittat på alternativ som:
Rossignol SIN/sky 7.
Salomon rocker 2 100.
Line Sick Day 102.
Elan ripstick 96.
Völkl 90eight.
mm....

Alla förslag kan vara av intresse!

Dessutom, när jag läser tester på engelska stöter jag ofta på ordet "groomers", betyder det pisten?
T.ex. kan det stå "...but feels surprisingly quick and nimble on the groomers.".

Tack på förhand!!

Senast ändrad:
Ny allmountainskida
Man menar nog oftast en nypistad pist eller en pist som är väldigt lite uppkörd. I vissa sammanhang menar man nog bara "pist".

Ny allmountainskida
Jag köpte mig en salomon all mountain skida för ett par år sedan för att ha i Åre, men inser att jag fortfarande nästan alltid föredrar att köra med mina gamla Völkl AC50. De är inte bara roligare i pisten (funkar utmärkt i pucklar och för carving) utan också för det mesta roligare offpist (bland stenarna ovanför gondolen), men jag är nog mer en åkare som mest gillar drops, isigt och brant och om det kommer mycket snö kan man ju alltid åka bräda.

Ps. Är en gammal gubbe som kommer ihåg och saknar mina 210cm långa Fischer rc4.

Ny allmountainskida
Har du möjlighet: PROVÅK!!

Stressa inte iväg en beställning hemmavid, utan ha lite is i magen och PROVÅK när du kommer upp.

Skillnaden på Rocker2 och 90eighten är ju jäkligt stor. Så PROVÅK och se vart du vill lägga fokus. Fartstabilitet och bra tryck i hårda pister eller lekfullhet i offpisten :)

Tillbaka
Topp