Ny bräda efter 15 år och vill inte sitta på rumpan, saknar step-in bindningar!

johan6504

Medlem
Jag har åk skidor sedan barnsben och snowboard sedan man körde Crazy Banana boards med uppställda Salomon skidpjäxor.

Jag är snart 50 år har idag en Burton Cascade 173 med Burton Ruler skor och Burton step-in SI-X bindningar. Jag har kört detta sedan snart 15 år nu och älskar både bräda och bindningar. Nu börjar dock sakerna bli lite slitna och jag funderar på att köpa nytt.

Det är dock en djungel där ute och jag vet inte vart jag skall vända mig. Som det ser ut verkar det inte finnas några step-in längre vilket verkar ganska konstigt i mina ögon. Jag har ingen lust att gå till baka till att sitta på rumpan utan älskar möjligheten att ta av mig brädan i farten. Finns verkligen inga SI alternativ?

Hur skall jag resonera kring brädval. Jag väger idag ca 70 kilo, är 180 cm lång och har storlek 9 på skor. Jag gillar den långa brädan med bra stabilitet och bra med kantgrepp i pist och dess förmåga på berget och i terrängen. Allt verkar kortare idag och allt prat om olika profiler är ganska förvirrande ;-)

Någon som kan reda ut begreppen och ge lite tips?

När det gäller step-in så har ju faktiskt K2 en ny lösning sedan att år tillbaka, http://sv-se.k2snowboarding.com/bindings/kwicker-binding?color=black

När det gäller profiler så är det som sagt en djungel därute. Jag skulle vilja säga att ju mer intresserad du är av att verkligen köra hårt i pist desto närmare en vanlig camber ska du leta. Som av en slump har flera företag börjat göra profiler som i princip är vanlig camber igen men man kallar det något fiffigt för att sälja. Personligen tycker jag att kombinationen med rocker mellan fötterna och camber från bindningarna och ut mot nos och tail fungerar utmärkt om du vill ha en bräda med bra svängegenskaper samt en bräda som även flyter lite extra bra i puder. Tänk "C2" från Lib-Tech och Gnu eller Burtons "Springloaded".

Gillar du en längre bräda så kör på det. Finns inget som säger att du bör eller måste gå ner i längd bara för att trenden är sådan.

Mitt partiska tips är Smokin KT-22 166 CTX, http://smokinsnowboards.com/boards/kt22

Annars finns det många brädor med liknande egenskaper som också skulle passa utmärkt.

Tusen tack för svaren. Skall kolla närmaer på K2, ser ju lovande ut :-)

Hej
Hittade till Völkls fastec bindning. Vad är eran uppfattning om denna lösning. Jag vill ju enkelt kunna ta ur bakre foten i farten och kunna sätta tillbaka den lika lätt. Det ser ut att kunna funka nästan lika bra som med Burtons SI sustem med denna lösning. Någon med erfarenheter av Volkls system?

Om du kan tänka dig Völkls lösning så finns det ju massor av bindningar att välja på, Flow, Gnu, SP med flera har samma slags bindningar.

Det jag söker är ju i fösta hand är en bindning som ger mig et enkelt sätt att komma i och ur. Om det fungerar som i Völkls fall eller som min gamla SI bindning är kanske inte så viktigt. Det som Är viktig är att inte behöva krångla med bindningen när man kommer ner till liftkön, då skall man redan vara redo med foten lös. När man sedan kommer upp skall det bara vara att glida från liften, stoppa i foten och spänna fast sig i farten. Det är vad jag önskar...

Man kan ju alltid spänna fast sig medan man åker lift ;)

Men halva grejen med att åka bräda är ju att sitta och snacka upp sakerna man gjorde när de andra inte var med. Fastspänningen är ett utmärkt tillfälle för detta.

Sen är step-in jävligt bökit att få på sig när det är knädjupt. Tycker jag

Senast ändrad:
Jag har använt Burtons SI system sedan det kom och jag har bara positiva erfarenheter. Jag har varit i Chamonix som deltids ski-bum under två säsonger, rest till mängder av andra ställen de senaste 15 åren och aldrig uppfattat SI-systemet som en begränsning. Varken offpist eller i andra sammanhang. Jag kan ärligt talat inte förstå varför dessa system togs bort och varför de verkar vara så ifrågasatta av dagens brädåkare.

Dessutom har jag nu två små-killar på 5 rep 8 år som ibland behöver hjälp, och att då snabbt och smidigt som en skidåkare kunna kliva i och ur ser jag som ett måste.

Jag har en gammal K2-Clicker till salu om du skulle råka vara intresserad. Har hört att de börjat tillverka nya skor till den..?

Har faktiskt aldrig haft problem med att få av eller på mig prylarna stående eller i farten.

Dagens fina bindningar går på någon millisekund att knäppa upp ofta glider jag ner mot liften och knäpper upp. Kliver av liften och på med framfoten och sedan glider neråt och knäpper fast den bakre eller stannar upp och hackar upp så det blir plant för att spänna på den bakre. Går ofta snabbare än skidåkare som har fyra prylar att hålla reda på.

Om du inte har åkt bräda på länge så kommer du märka en grym skillnad, dagens brädor är så mycket bättre. Köpte en rocker som jag var väldigt misstänksam mot men den var ju hur grym som helst. Lätt, smidig, bra grepp, kort och funkar i off-pisten... Även skor har utvecklas...

Idag damp det ner en originallåda med en uppsättning helt oanvända Burton SI-X. LYCKA!! :lol:

Måste säga att jag tycker att du gör helt rätt som kör retrogrejen fullt ut!! Har du boots i bra skick som funkar?

I min värld känns det inte retro, men jag fattar vad du menar...

Jag har ett par Ruler SI som är perfekt skick och nu två uppsättningar bindningar, kommer att bli grymt bra i vinter :-) Letar efter en uppsättning Burton boots av modell Driver SI, vem vet det kanske finns en uppsättning oanvända i storlek US 9,5 någonstans i världen...

Den ena bindningen får sitta på min favoritbräda, en Burton Cascade 173 (gissningsvis från 2000) och den andra på min F2 Boxer från 1999. Lite retro är man kanske, men varför ändra på något som funkar :rolleyes:

Min Craig Kelly mystery air får nog hänga kvar på väggen, där går även min gräns :cool:

Har precis som dig ett par år på nacken och körde länge med min gamla utrustning. Fick byta ut mina älskade skoterkängor mot Burtonskor runt 2000 och de höll i tio år. De jag använder idag är fyra år nya. Även brädor har kommit och gått med åren, allt från K2 gyrator på 80-talet, Kemper, Sims och Nitro på 90-talet, Fanatic på 2000-talet och idag Arbor Coda 156.

Utvecklingen har gått framåt. Dagens "små" brädor har grymt skär och flyt. Var inte rädd att testa eller köp en fjolårs bräda billigt och testa. Själv tänker jag tillbaka, tänk om jag hade en sådan här bräda när jag lärde mig, vad enkelt det skulle vart då.

Angående att sitta och spänna av/fast eller i farten. Dagens bindningar är så enkla att jag sitter aldrig. Spänner på mig bindningen i farten eller står helt enkelt upp och gör det. Spänner av i farten när man glider ner till liften. Tycker att idag är det lika enkelt som step-in.

Är uppe i Tandådalen och har kört i fin fin lössnö i en vecka nu :-)

Den gamla F2 Boxer känns inte längre åkbar men min Cascade 173:a från ca 2001 hänger med riktigt bra. funderar på att byta men är tveksam. Så länge 95% av åkarna ser ut att åka sämre än jag så är jag tveksam...

Det skulle dock vara spännande att prova något nytt, problemet är ju bara att det aldrig finns några bräd-testdagar. Har sneglat på Burton Barracuda som verkar vara en passsande kompromiss, någon som har erfarenhet av den? Det som jag gillar med min Cascade 173:a är att den har grymt skär i pisten och flyter fint när man kommer utanför. Efter år av testande har den nu perfekt balans i skäret :-)

Läste en artikel i en branschtidning att det nu borde vara dags för step-in bindningar. Det är nu som den första generationens åkare börjar bli 50 och förmodligen skulle många av dem tycka att en väl fungerande step-in bindning var ett alldeles utmärkt alternativ till den traditionella. Jag måste säga att jag tror att artikelförfattaren har rätt.

När step-in började utvecklas någonstans under senare halvan av 90-talet fanns det försvinnande få snowboardåkare i en ålder som rent fysiskt kände ett behov av att kunna stå upp och enkelt kliva i sina bindningar. Nu är som sagt situationen helt annorlunda och jag tror att det företag som kommer med en bra och bekväm lösning inom ett par år kommer att kunna sälja.

Senast ändrad:
Man kan ju hoppas på ett återtåg :-)

Jag får fortfarande höra att det går så fort och är så smidigt med klassiska bindningar och att man inte behöver sitta ner etc. Men när jag nu varit i Sälen en vecka kan jag konstatera nästan att ALLA med strap-bindningar sitter ner och fryser rumpan av sig och förlorar tid som man kan spender åkandes istället. Att de sedan inte har en chans att hänga med varken off-pist eller on-pist säger mig att de faktiskt missar något. Jag förstår inte riktigt vad de tror sig vinna på dessa bindningar.

Att sätta sig och spänna på brädan är för amatörer.
Det är ju bara att sparka ner brädan lite med ispända foten(som jag förmodar att man gör med step-ins också) sen går det utmärkt att stå och spänna på sig.

Jag har inga problem med att stå och spänna fast mig, men ibland så e det rätt gött å sätta sig och ta det lite lungt
Det är ju trots allt semester :cool:

Man kan ju spänna fast sig samtidigt som man glider av liften för det mesta, utan att vare sig behöva stanna eller sätta sig ner.

Men det är konstigt att inte step-in fastnade på marknaden, har alltid tyckt att det verkar smidigt.

Jag har aldrig använt mig av SI-bindningar och undrar om man verkligen sitter fast lika bra som med en vanlig bindning? I en SI-bindning verkar ju allt hänga på sulan medans ett par vanliga spänner fast hela foten. Hur blir åkningen om man vill ha bootsen lite smått uppsnörda?
Och har man verkligen så bråttom ner för backen?

Hej
Du hara nog rätt i att man inte har så brottom egentligen, men skall man hänga med två småkillar 5 och 7 år så gäller det att inte söla i liften ;-) Spänna av och på i farten blir helt nödvändigt...

Det är väl så länge sedan någon såg en Si-bindning att det kanske är dags för en liten video-snutt. För visst sitter man fast, som berget faktiskt. Det som avgör flex är bak-kappa och fram för allt pjäxan. Jag kör med den näst styvaste pjäxan som fanns till hand då det begav sig Ion MD. Vill jag ha med frihet släpper jag bara på snörningen lite, inga problem.

Hej
Klippte ihop en liten film om hur SI-systemet fungerar. Tycker att den visar på de fördelar jag ser med systemet. Synd bara att det inte var fler som gjorde det...

Att folk sitter ner för att ta på sig vanliga bindningar är ett otyg. Jag har inte suttit ner sedan 1991 tror jag. ;)

Håller absolut med, sitter aldrig ned när jag tar på mig bindningar. Hur lätt som helst att hacka ett skär som brädan står i medan man spänner på.

Största fördelen är dock att man med detta sätt aldrig varken blir kall eller blöt. Något som brukar vara ett vanligt gnissel hos kompisar & sambo...:rolleyes:

Det hänger antagligen inte bara på bindningen om man sitter eller inte, det är nog klart. Men jag kan konstatera efter en vecka i Sälen att 100% av de brädåkare jag sett här sitter ner när de spänner på sig sin bräda. Jag har fått flera kommentarer när jag glider förbi där de undrar vad det är för ny typ av bindning jag har. Jag är ganskasäker på att det finns en marknad för en ny step-in bindning om bara någon plockar upp det igen. Kanske läge för köra en crowd funding och starta tillverkning igen ;-)

Var tvungen att sitta ner idag då det var så isigt att det inte gick att sparka upp en platå. Jag fattade knappt hur jag skulle spänna då jag satt ner :) Sen ställde jag mig upp, hade i blåpisten direkt till parkeringen och åkte hem (eller nja, jag var tvungen och vänta på att kidsen skulle gå klart skidskolan men jag vägrade åka :))

Har aldrig sätt någon spänna fast sig snabbare än jag kommer i mina flow.

Dagens boots upplever jag som mycket bättre, styvare, lättare att ta på sig och bättre kvalité.

Gamla tiders stepin hade ganska bra respons vad jag hört, eftersom kontakten var mer direkt till brädan. Dagens Flow är kanon, om man gillar respons, styvare känsla och att sitta fast. Och enkelt i/ur.

Tjena.
Trodde jag var äldst med mina 43 år och en bräda från 2006 med pumpbindningar... :)
Jag drar på mig mina grejer lätt på samma tid. Sitter ner oftast, men totala tiden är några sekunder.
Kör med Ride (!) bindningar som är lika gamla som brädan. Pump tar fasen inte mkt tid. Sett när proffsen ska hoppa på tv och drar på sig brädan live? Tjofs, klick klick.

Du borde kika på de nyare bootsen som man kan spänna med en rulle eller som mina sköna salomon man drar i ett snöre. Iof är det bara på morgonen du sitter och sliter, men det är attans mkt smidigare. Sitter jämnare med.
Killen på filmen tar en evighet på sig, men live tar det några sekunder.

Kan nämna att jag provade nån ny Burton av längre modell mot min vanliga och jeez kunde knappt svänga med skiten. Man behöver inte alltid uppgradera ;)

Tillbaka
Topp